söndag 3 januari 2021

Året som gått 2020

Året som gått 2020

Var: Se nedan
När 1/1 - 31/12 2020.
Happy new year miss Sophie! - Grevinnan och Betjänten.

Det känns som att vi lämnar bakom oss det värsta teateråret någonsin eller i varje fall under det decennium som jag har varit musikalmaskot och det var ett år när i stort sätt allting jag såg fram emot på scen blev inställt och där alla mina teaterupplevelser går att räkna på händernas fingrar. Jag ska ändå försöka göra någon slags sammanfattning av det gångna året:

Bäst under året var de stora musikalerna som jag såg innan Covid eländet började och Det stora teaterkalaset som skulle bli Stockholms Stadsteater stora jubileums fest men som la ner när restriktionerna skärptes under den tidiga hösten. Men på det hela taget gav Annie, Next to Normal, Pippi firar jul, Robin Hood och VRGs Rock of Ages en väldigt fin bild av vad teateråret kunde ha blivit om inte Corona varit.

Det sorgligaste med året var att jag inte hann och se Wermlands Operas Måndag hela veckan och Mamma Mia The Party på Tyrol innan de stängde på grund av restriktionerna. Den första såg jag fram emot enormt mycket och jag hoppas verkligen att någon kan ta upp denna produktion någon gång i framtiden.

På den lite mindre skalan hann jag se en fin dockmusikal i Avenue Qs anda och Succén som tog upp arbetet med en ny musikal på ett fint sätt. Jag hann också se Malena Tuvungs soppteater show Evergreens vilket jag är mycket tacksam för. Erika Ditmers underbara Hjälp det är förseeeent! kom som en perfekt avkoppling efter en allt för lång tids teaterabstinens och den enda Parkteaterföreställningen i form av Cirkus Madigan var detsamma under sommaren.

Skolåret blev också rätt rumphugget men med Rock of Ages, En kul grej hände på vägen till forum och Den Långa Flykten blev det ändå rätt bra och kaninmusikalen Den Långa Flykten kommer jag att minnas länge och med glädje. Forum var dessutom en skön skrattfest just när vi behövde det som bäst 

Då blev bio året betydligt bättre och det är ofta bion har varit min enda aktivitet på det kulturella området under långa höst och sommar månader. Det är sällan jag har sett så många bio filmer under ett år och främst är naturligtvis de två kattfilmerna Cats och Pelle Svanslös varav jag såg den förstnämnda fyra gånger vilket säger allt om hur bra den var.

En oväntad favorit var den norska barn filmen Kapten Sabeltand och den magiska diamanten som har seglat upp som en ny favoritfilm och jag hoppas verkligen att denna pärla kan sättas upp på någon svensk teaterscen framöver.

Även sådant som Trolls 2, Trubbel, Operation Nordpolen och Rymdresan var oväntat bra och det visar att en välgjord barnfilm också kan ses av vuxna vilket gör att jag framöver kommer att hålla utkik efter framförallt de barnfilmer som har djur i huvudrollerna.

Slutligen kan tilläggas att Disneys nya streamningtjänst Disney Plus har varit en stor tillgång nu under hösten med The Mandalorian och The Clone Wars S7 i täten. De erbjuder mycket spännande att se och se om och jag har haft glädjen att se succén Hamilton och Disneys Newsies tack vare dem. 

I våras var också brittiska The Shows Must Go On en riktigt livräddare med flera musikaler jag aldrig har sett och många älskade favoriter på menyn. Sådant som Love Never Dies, Kinky Boots och The Railway Children är jag glad över att ha sett tack vare dem.

Med det sagt så hoppas jag verkligen att kulturlivet kan komma igång igen snart för det är en hemskt för en musikalmaskot att inte ens kunna gå på bio och jag saknar alla sociala kontakter mina bio och teaterbesök ger mig mer än jag ens vågar erkänna för mig själv. Alla ni som jag träffat och talat med under åren sedan jag såg Cats på Cirkus har betytt oerhört mycket för mig och det är jag oändligt tacksam för.

God Jul, Gott Nytt År och God Fortsättning med förhopppning om att snart ses i teatersalongerna önskas alla teaterfantaster därute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar