söndag 3 december 2023

Året som gått 2023

 Året som gått 2023

Var: Stockholm och Göteborg
När: Januari - December 2023
Marry Christmas Margaret Thatcher - Billy Elliot.

Det här året blev märkligt tudelat och sönderhugget av ett andra fall med tillhörande rehab efter ett lysande återbesök på Moulin Rouge.

Men för att börja från början så fick teaterlivet vänta till mitten av april på grund av en ovanligt seg och ihållande vintersäsong med mycket tv tittande med The Mandalorian, Picard och The Bad Batch i täten.

Men när vårens teateräventyr kom igång blev det intensivt nog. Det började med en nygammal favorit i form av We Will Rock You som WES satte upp. Det är en av få Sci Fi musikaler och den önskade jag att jag kunde se fler gånger.

Det fortsatte lika starkt med The Full Monty, Peter Pan går åt Helvete och Trollkarlen från Oz där jag fick en bild med min älskade Elphaba i hennes Trollkarlen skepnad. Efter besök på Djungelboken och Hair kom jag fram till vårens stora musikal upplevelse i form av A Chorus Line som gick direkt upp på topplistan bland favorit musikalerna efter tre fantastiska besök.

Däremellan han jag med ett fantastiskt besök på Kulturamas Godspell och Stadsteaterns Röde Orm. Godspell har mycket gemensamt med Cats och Hair och jag brukar därför kalla den för en Revymusikal av denna anledning.

Sommaren blev rätt lugn där enda Parkteaterbesöket blev en alternativ night att the musical som var väldigt bra som tillsammans med Pippi På Cirkus höll uppe livsandarna under den varma perioden.

Hösten började bra nog med fantastiska besök på Änglagård och Moulin Rouge och en sagolik teaterpremiär i Göteborg där Operan satte upp min andra hands favorit musikal Wicked - Något som jag har längtat till ända sedan jag såg denna i London. Jag ser redan fram emot en trio återbesök på denna i vår. 

Jag han även med ett besök på Alltid vara Vi innan det var dags för ett andra besök på Moulin Rouge.

Jag hade också tänkt att se Jonas Gardell och Djungelboken igen i höst men det omöjliggjorde ovan nämnda fall och tillhörande rehab. 

Jag hoppas att våren kommer tidigt i år så att jag hinner med ett besök på Stadsteaterns Matilda innan det är dags för Wicked igen. Denna musikal verkar spännande och det är intressant att Stadsteatern har fått full frihet att göra en egen version av Roald Dahls klassiker Matilda. Även Dröse och Norbergs version av Den Lilla Sjöjungfrun verkar lovande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar