söndag 24 december 2023

Trolltider - Bergatrollet

 Trolltider - Bergatrollet

Var: SVT
När: 1-24 December 2023
Föds man med elakhet eller får man elakhet kastad på sig? - Wicked.

Så är då årets julkalender Trolltider slut och jag är mer än nöjd. Visst finns det plus och minus som i alla julkalendrar men på det hela taget är det en julkalender helt i min smak. Den är fylld av magi och spännande vändningar ända in till slutets payoff kring att alla måste samarbeta för att man ska kunna nå framgång.

Skådespeleriet, specialeffekterna och scenografin är på topp och det märks att SVT har lärt sig göra en spännande fantasy saga för barn. Jag hoppas verkligen att SVT fortsätter att hålla sig på denna linje med spännande berättelser som även vuxna kan se och njuta av.

Ska man hitta något mindre bra förutom en del väl svårsmälta beslut från en del karaktärers sida som det alltid är i dessa berättelser så är det väl sido historien med mammans försök att hitta en man att förälska sig i. Visserligen är pay offen i form av hennes ungdomskärlek Gorm väl värd väntan men jag får ändå svårt att se mig igenom alla besök av egenkära män som bara tänker på sin egen agenda. 

Denna tid hade man till exempel kunnat använda till att låta oss och trollen få känna häxan Mara och hennes motiv lite bättre. Jag hade hoppats på att man hade gett oss lite mer kött på benen kring varför hon är så dum när trollen hade fångat henne. Men hon lyckades i mitt tycke rymma alltför snabbt. 

Dessutom kunde jag inte låta bli att sakna trollens svansar från den gamla Trolltider eftersom jag som bekant älskar djurroller med svansar på scen.

Men jag är på det hela taget mer än nöjd med årets kalender och de har lyckats fylla de stora skorna som den gamla Trolltider bär med sig mer än väl. Ni som gillar fantasy och inte har sett denna rekomenderas att skynda er till SVT Play och se.

Till slut vill jag bara önska alla som läser detta en god jul och ett gott nytt år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar