lördag 11 maj 2024

Matilda the musical

 Matilda the musical 

Var: Kulturhuset Stadsteatern.
När: 10/5 2024
Regler är till för att följas - Talesätt.

Äntligen har jag fått chansen att se Stadsteaterns stora uppsättning i år - Matilda. Det är en musikal jag har velat se ett bra tag och handlingen med en ung flicka som gör uppror mot både elaka föräldrar och en elak rektor på skolan känns väldigt aktuell.

Det är spännande hela tiden och man sitter som på nålar varje gång rektor Trunchbull (reservation för stavning) är på scenen. Det är en fantastisk skurkroll och jag blir imponerad över den manliga skådespelarens förmåga att spela elak kvinna på ett sätt som gör till och med mig nervös inför henne. Det blir verkligen ett bra bevis på att ingen hjälte är bättre än den skurk hon eller han sätts mot.

Det är dessutom inte bara rektorn som är värdiga motståndare till den älskvärde Matilda - Även hennes elaka föräldrar är med och ställer till problem för henne på ett sätt som tillför mycket humor i berättelsen. Fadern i familjen vänder sig dessutom till publiken i ett försök att få denna att sluta läsa och använda paddorna istället vilket är en form av interaktion jag älskar.

Musikalen är verkligen bra och den tål att ses flera gånger, om inte annat på grund av den spännande berättelsen, den fantastiska dansen och de urduktiga barnen som förtjänar all beröm i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar