lördag 18 maj 2013

Showcase med Mälardalens högskolas avgångselever. VG

Var: Göta Lejon
När: 7/5
Betyg: VG

Mälardalens högskolas avgångselever bjöd på en underhållande och trevlig showcase med stort urval av musikalsånger ur respektive elevs auditionsportfölj och det är alltid trevligt att se nya musikalstjärnor födas en kväll som denna.

Största behållningen av kvällen var helt klart Petter Jiveskog och hans utsökta framförande av Getsemane ur Jesus Christ Superstar. Jag vågar till och med påstå att det framförandet nästan var i klass med veteraner som Ola Salo och Niklas Anderssons framförande av denna underbara låt. Även Petters andra låt You and Me från Book of Mormon gav helt klart mersmak.

Men det fanns även annat att njuta av denna kväll på Göta Lejon: Jag älskade Aldrig ur Kristina, För mig själv (On My Own) ur Les Miserablés och Vad tusan hände med min roll ur Spamalot men gillade även låtar som My New Philosophy ur Youre A Good Man Charlie Brown och Alltid en tärna ur I Love You Youre Perfect, Now Change.

Ska man nämna något negativt gillade jag inte ensemblenumret I mitt hjärtas land ur Chess då det för det första inte är ett ensemblenummer och för det andra kändes mer som en utslätad dansbandslåt än originalets kraftfulla nationalsångsliknande epos. Det kraftfulla och mäktiga som jag älskar i låten kom helt bort i detta arrangemang vilket får sägas vara synd på en så bra låt. Inget ont om artistertna som försökte så gott de kunde, men nog hade det varit bättre att till exempel låta Petter Jiveskog sjunga denna och ha de andra ur ensemblen som kör bakom?

Summa sumaron hade jag en härlig kväll och den blev inte sämre av att jag dessutom fick en autograf av Åsa Bergh, som var Ulrika i Västergöhl och sjöng ovan nämnda Aldrig i Kristina från Duvemåla. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar