torsdag 2 januari 2014

Årets bästa musikaler 2013

Årets bästa musikaler 2013

Det är ju så populärt med årets bästa listor så här års och jag ska väl inte vara sämre. Nu finns det ju väldigt mycket bra att välja på och många av de musikaler jag har sett har jag väldigt varmt om hjärtat, men här är ändå ett försök:

1: Cats i Växjö - Att sätta en musikal vars ensemble bjöd in mig på en sådan magisk upplevelse på annat än första plats vore en total omöjlighet.

2: Cats i Woking, Uk Tour - En av de bättre Cats showerna hittils och en fantastisk Grizabella i form av Joanna Ampil. Dessutom verkar teatertraditionen i England vara ännu mer inriktad på interaktion mellan salong och scen vilket är något av det jag uppskattar mest med Cats.

3: Priscilla - Den absolut bästa icke Cats musikalen det här året och en fantastisk show med helt otroliga kostymer som man bara sitter och gapar över. Göta Lejon fortsätter att leverera fantastiska musikaler men jag har svårt att se hur de ska kunna toppa detta till nästa år!

4: The Lion King (Lejonkungen), London - Är en helt fantastisk kostymshow och liksom i Priscilla häpnar man över hur de alls hinner med alla kostymbyten i denna show! Snälla, kan inte någon sätta upp denna underbara musikal i Sverige snart?

5: Trollkarlen från Oz, Maxim: Är väl så nära Wicked man kan komma  hittills i Sverige och en väldigt bra musikal! Jag älskar Oz och dess färgstarka karaktärer och detta är en riktigt bra variant av en riktigt bra musikal! Att häxan Wästan dessutom har fått en välspelad kattkompis i denna uppsättning är bara extra grädde på moset.

6: Sweeney Todd, Stadsteatern - Var första gången jag såg denna och det är en föreställning jag gillar mycket. Det var även kul att se hur Peter Jöback glänste som Sweeney och att man hade hittat ett koncept som verkligen höll hela vägen.

7: Wicked, London - Wicked är en av mina absoluta favoritmusikaler och att denna inte handlar högre beror väl närmast på att jag såg denna uppsättning redan 2011. Ytterligare en fantastisk musikal som jag verkligen hoppas kommer till Sverige snart!

8: West Side Story, Stadsteatern - Var riktigt bra och Ronny Danielsson kan man lita på i regisammanhang. Denna fantastiska uppsättning kändes dessutom som en indirekt fortsättning på underbara Hair av samma regissör och hade i stort samma ensemble vilket gjorde att man fick en helt annan syn på dessa musikaler.

9: Cats i Skövde - Årets tredje Cats produktion var även den riktigt bra och hade allt det jag gillar med Cats. Möjligen saknade jag något av den interaktion jag älskar med Cats och det är väl det som skiljer denna uppsättning från pallen, men det fanns helt klart många saker att gilla och älska med denna variant och jag är glad över att ha fått se den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar