fredag 31 januari 2014

Flashdance - The musical MVG


Flashdance – The musical

Var: China teatern, Stockholm

När: 30/1 2014 (Premiär)

Betyg: MVG

När filmen Flashdance blir musikal går alla drömmar i uppfyllelse, både för Alex (Underbart spelad av Hanna Lindblad) och för publiken som får gå ifrån salongen med ett leende på läpparna efter att ha lyssnat på klassiker som What A Feeling, Manhunt, Gloria och I Love Rock and Roll. Filmens båda ikoniska scener är naturligtvis med och Hanna glänser i båda och mest i den avslutande auditionsscenen. Ska man klaga på något i denna underbara och Broadway mässigt utförda uppsättning är det att just dessa ikoniska scener känns lite väl korta för min smak. När jag som publik tittar på en musikalversion av en film där ”alla” känner till just dessa scener vill jag gärna gotta ner mig i dem och njuta i fulla drag så länge jag kan! ”Vattenscenen” (som förekommer på affiscerna) hade gärna fått bli ett fullfjädrat dansnummer i still med paraplyscenen i Singing in the Rain och jag hade gärna sett ännu mer av Hannas underbara dans i den fantastiska audtionsscenen. För det är just dansen som utmärker denna härliga musikal och den är den ständiga ledstjärnan genom alla numren. Duktiga dansare som Reinne Mirro (Nick) Karl Dyall (CC) och Alexander Larsson med flera gör tillsammans med Hanna och resten av ensemblen denna dansanta musikal till en av 2014s absolut bästa musikaler, det vågar jag slå fast redan nu. Gå och se, ni kommer inte att bli besvikna!

Tidigare har jag varit lite skeptiskt till de gigantiska tv skärmarna man infört i bakgrunden på China och jag tyckte att de i Dirty Dancing stundtals  tog lite för mycket plats för en bakgrundsdekor. Men det glädjer mig att kunna berätta att man nu verkar ha lärt sig att hantera denna nya teknik. För i denna musikal märkte jag aldrig att bakgrunden tog överhand och blev påträngande utan den fyllde sin funktion på samma sätt som mer tradionell dekor gör. Dessutom ger de China en möjlighet att ta in alla de stora musikalerna som använder mycket bakgrundsprojektioner så som Wicked och Lejonkungen. Nu vet inte jag om detta är en vanesak, men oavsett anledning är det en förändring till det bättre som jag är den första att applådera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar