måndag 10 februari 2014

Återbesök på Cats Mälargymnasiet

Återbesök på Cats Mälargymnasiet

Var: Mälargymnasiet, Järfälla
När: 9/2 (Slutföreställning)


Det är alltid kul att se en föreställning i början och i slutet av en spelperiod av den enkla anledningen att man då kan uppskatta dess utveckling och se vad som hänt sedan premiären. I det här fallet har det hänt en hel del positivt, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att dessa gymnasieelever inte går på musikal eller dans utbildning och kanske behöver ha några föreställningar på sig för att bli varma i scenkläderna. Det som kändes mest positivt denna gång var att det var mer energi och mer fart i de olika dansnumrena än på premiären vilket uppskattas varmt i en dansmusikal av Cats kaliber. Sången och skådespeleriet var välgjort och skickligt, rentav så skickligt att jag gärna vill se mer av dem i framtiden. Det sjungs bra på många håll men en särskild elogé bör ges till Ida Carlsson (Grizabella/Izabella) vars röst under Minnet ligger väl i nivå med andra duktiga Grizabellor jag har sett. Även Gunnar Hallbergs Profetikus ger klar mersmak och jag är väldigt förtjust i Malin Skallebergs (Munkustrap/Katten) förmåga att vara katt och även hon är begåvad med en röst som gör att jag vill se mer av henne i Cats och andra föreställningar. Men det sjungs bra på många håll och jag vågar nog tro att många av dem har en framtid inom sång och musikal området om de väljer att satsa på den yrkesbanan.


Bra gjort och stort tack för att ni visade mig att Cats kan se ut på många olika sätt och ändå vara just Cats. Stort tack även till regisören Erik Fägerborn och det kreativa teamet som vågade satsa på helt nyskapande variant av min favoritmusikal.


Som onödig information kan nämnas att jag numera har sett Cats 19 gånger över 7 olika produktioner. Undrar vem som får äran att bli nummer 20?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar