söndag 2 februari 2014

Cats enligt Mälargymnasiet

Cats enligt Mälargymnasiet



Var: Mälargymnasiet, Järfälla (Stockholm)
När: 1/2 2014


Detta är min favoritmusikal Cats men Cats på ett sätt som jag aldrig har sett den förut. Det glädjer mig att trots att mycket av det jag håller väldigt kärt i Cats är helt annorlunda här så är det ändå i mångt och mycket den musikal jag älskar. Allt är väldigt bra gjort och ännu mer så om man minns att detta är gymnasieelever som går på skolans olika musik och estetiska program. De går alltså inte på dans eller musikalartistutbildning vilket man annars förväntar sig för denna vanligtvis så dansanta musikal. Denna version av Cats utspelar sig på ett säljföretag där de olika karaktärerna möts på en Russel konferans och hotell för att under VDn Profetikus (Gunnar Hallberg) ledning utse hans efterträdare. Detta görs genom att olika grupper får presentera ett antal olika koncept för kattmaten som företaget tillverkar och detta blir grunden för de olika sångerna och bildar ramhandlingen i denna variant. Nästan alla karaktärer är alltså människor här, även om de i andra akten får mer kattlika drag. En av medarbetarna Izabella (Ida Carlsson) har inte lyckats få någon kattvakt till sin katt Munkustrap (Malin Skalleberg) och har med denna i en väska, men katten rymmer och detta får till följd att Izabella (Som senare blir Grizabella) flyr in i en drömvärld där alla på företaget mer och mer blir olika katter under Munkustraps vakande ögon. Ett kul och nytänkande koncept men kanske inte något för dem som förväntar sig att alla i Cats ska vara katter i linje med originalet men ändå väl värt att rekomendera för den som vill se en ovanligt välgjord nytolkning av min favoritmusikal. Även om det bara är en tradiotionell Jelliklekatt i denna variant så är Andrew Lloyd Webbers fantastiska musik och TS Elliots underbara dikter detsamma som i alla andra variatanter jag har sett och det gör att jag varmt kan applådera detta försök till nytolkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar