lördag 8 februari 2014

Skaka galler VG


Skaka galler – Stadsteatern

Var: Kulturhuset Stockholm Stadsteater

När:  7/2 2013 (Premiär)

Betyg: VG

Reportern Amanda (Lisette Pagler) ska under en vecka besöka fem kvinnor (Kajsa Reingardt, Lisa Larsson, Louise Peterhoff , Catharina Allvin och Maria Eirefelt) på en fängelseanstalt. Genom sång och dans får man sedan följa dessa kvinnors olika sätt att hantera besökaren och samtidigt höra dem berätta om varför de blev brottslingar och lite om vilka mekanismer som får  kvinnor att begå brott som mordbrand och förskringning enligt samma dramaturgi som i Kvinnofängelset och Chicago som verkar ha inspirerat skaparna och regissören (Anna Vnuk) här. Allt är bra gjort och jag gillar hur man låter dansen vara med och berätta som i West Side Story och Cats. Det är mycket känslor och välgjort hantverk men jag tyckte ändå att de fem kvinnorna blev lite svåra att hålla i sär då de hade samma kläder och lite annat som särskilde dem från varandra vilket man kanske får ta i ett fängelse. Dock hade jag gärna liksom i Bad Girls sett någonting som gjorde varje tjej i gruppen fångar unik och lätt att komma ihåg. Men på det hela taget välgjort och gripande och troligtvis en blivande klassiker på de svenska teaterscenerna.

Vad som är extra roligt är att man i programmet fick en CD med alla låtarna från musikalen vilket är rätt ovanligt i svenska musikaluppsättningar. Jag har länge velat ha en musikal CD där underbare Lisette Pagler är med och jag tycker att man i olika svenska uppsättningar borde satsa mer på att ge ut musik och sånger på just CD eftersom de svenska versionerna är på svenska till skillnad från de skivor och filmer som finns utomlands. Bra gjort och det får de varmaste applåder från mig!

Skaka galler rekomenderas varmt till alla som gillar dans musikaler och berättelser som i linje med Kvinnofängelset har skurkar i huvudrollerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar