lördag 17 maj 2014

Katternas utvärdering, SMI VG

Katternas utvärding med SMIs elever.

Var: SMI - Eriksbergsgatan 8B Stockholm


När: 16 maj 2014 (Sista föreställningen)


Betyg: VG


SMI (Stockholms Musikpedagogiska Institut) elever på Musikalutbildningen 13/14 gav igår en fantastisk och för min del mycket nostalgisk föreställning baserad runt kända och mindre kända musikalerna Sister Act, Legally Blonde, Kristina från Duvemåla, Putting it Together, Sommarnattens Leende och Cats. Det var mycket bra gjort med välgjord regi (Kinga Szabadvary i akt I och Rolf Christianson i akt II) och kostymer och rekvisita som kändes hämtade från respektive föreställning. Det sjöngs och skådespelades mycket bra på många håll och det hela blev ännu mer imponerande av att ingen av artisterna använde mikrofon, även om en sådan skulle ha varit önskvärd ibland då det ibland blir lite svårt för mig att höra utan sådan. Men på det stora hela en kväll som jag blev riktigt imponerad av och jag önskar dessa begåvade och duktiga ungdomar all lycka i framtiden.


Ska man välja ut några höjdpunkter ur kvällen får det bli Amanda Norberg vars Katten smög omkring i bakgrunden av många låtar och vars förmåga att vara katt jag uppskattade högt. Hon var även med i Cats prologen Jellicle Songs for Jellicle Cats där hela gänget visade upp sin dansanta sida i detta svåra och krävande dansnummer. Till min förvåning och glädje var jag den som blev utvald i "Jag ser en man därborta, så förvånad minsann" sekvensen och det får mig alltid att le en smula då jag verkligen borde veta allt om mina älskade Jelliklekatter vid det här laget.


Sedan måste jag lyfta fram låtarna ur Kristina från Duvemåla (Bröderna vill åka till Nordamerika, Bönemötet och Vi öppnar alla grindar plus en som jag inte riktigt kunde placera) och särskilt Danjel (Frida Peedu) som gjorde en mycket stark prestation i Bönemötet sången men även till hela gruppen som strålade i Vi öppnar alla grindar. Kristina var den första musikal jag blev riktigt förtjust i och den första jag såg två gånger och det är alltid en fröjd att höra låtar ur denna fantastiska musikal.


Kort sagt en mycket bra musikalkonsert som jag är glad över att ha fått se, stort tack till alla inblandade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar