måndag 16 januari 2017

West Side Story enligt VRG besök 2

West Side Story enligt VRG besök 2

Var: Maximteatern, Stockholm


När: 15/1 2017


Marty, du tänker inte fyrdimensionellt! - Doc, Tillbaka till Framtiden III.


West Side Story var bra redan på torsdagens genrep men på söndagen kändes det som att alla bitar föll på plats både ljud och karaktärsmässigt och alla eventuella funderingar jag haft kring hur några karaktärer spelades utbytes mot en ren njutning och en känsla av att ha fått se WSS spelad på absolut toppnivå.


Som van musikal och repetitions besökare är jag helt på det klara med att mycket kan och bör bli annorlunda på ett sådant rep jämfört med en färdig föreställning några dagar senare. Ljud och ljus håller fortfarande på att trimmas in och en och annan skådespelare kan säkert vara nervös över att göra en roll som ännu inte satt sig. Här är jag glad att konstatera att denna utveckling mellan rep och färdig föreställning var minst lika stor eller större än vad jag förväntade mig och att allt var på den ypperliga nivå jag har kommit att förvänta mig av VRGs årliga musikalproduktioner.


Det finns mycket att se och gilla här men WSS är framförallt en ensembleföreställning där alla aktörer är med och bidrar med sin bit till den angenäma anrättning som denna musikal erbjuder när den är som bäst. Det är många dansare i de båda gängen som är med och bidrar till att dansnumren blir lika bra som den spännande berättelsen som huvudpersonerna driver fram ända tills det nervkittlande slutet och att nämna någon ur denna grupp skulle innebära att jag behöver nämna alla - Vilket det inte finns plats för i detta format.


Detta är helt enkelt en riktigt bra föreställning, även på proffsnivån och det finns inte mycket att klaga eller ändra på ens om man skulle sätta upp denna produktion på Cirkus eller Göta Lejon förutom att ett par roller är ämnade att göras av en något äldre skådespelare - Vilket inte är något man märker av alls här och det tyder på riktigt bra skådespelartalanger från deras sida.


Rekommenderas varmt, ivrigt och helhjärtat till alla intresserade av god musikalteater. Men skynda för den spelas bara nästa helg och är ganska slutsåld enligt uppgift. Varmt tack till PR teamet för att jag fick chans att se denna igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar