fredag 6 januari 2017

Snövit besök 2


Snövit besök 2

Var: Maximteatern, Stockholm

När: 5/1 2017

Spegel, spegel i handen där, sig mig vem som vackrast i landet är? – Snövit.

Idag hade jag turen att få se Emma Rickfjord (Katten i Trollkarlen från Oz) göra sin understudy roll Drottningen tack vare att Nanne var tillfälligt sjuk. Jag har alltid gillat Emma och hon var en stor anledning till att jag såg Trollkarlen 6 gånger så att få se henne göra en av huvudrollerna var riktigt kul. Hon klarade det galant och visade med all tydlighet att hon har vad som krävs för att prestera i de stora huvudrollerna framöver – Allt utom ett känt namn.

Vad gäller kända namn så var även delar av den övriga ensemblen utbytt från förra gången jag såg Snövit. Amy Diamond har ersatt Ellen Bergström i huvudrollen och Erik Segerstedt har ersatt Yohio som prinsarnas prins. Båda gjorde suveränna insatser men jag kan ändå inte låta bli att sakna Ellen och Yohio lite grand för att jag tyckte att båda var så klockrena i sina respektive roller.

Snövit är en varm berättelse som dock kan vara lite läskig för de allra minsta eftersom huvudrollen blir ivägkörd från slottet och utsatt för ständiga mordförsök av den elaka drottningen hon fått som styvmor. Men det är trots allt gjort med sådan värme och humor att man ändå kan rekomendera denna berättelse varmt till alla som gillar en klassisk saga som dock ser helt annorlunda ut än den Disney version som går på julafton i Kalle Anka och hans vänner. Om inte annnat för att denna berättelse är fylld av talande kaniner, kraxande olyckskorpar och söta gossedjur i en helt underbar miljö signerad Dröse och Norrberg.

Drottningen är ändå den som ”stal showen” för mig denna gång mycket tack vare sin nära publikkontakt och alla härliga outfits som skulle få vilken kläddesigner som helst att gråta av avvund. Hennes klädprakt är verkligen något man skulle vilja ta med sig till nästa Dröse och Norrberg musikal – Vilken det nu blir. Så ni som vill se en riktigt bra historia rekomenderas att besöka denna när den dyker upp i er stad. För Snövit ska ut på en omfattande riksturné efter besöket på Maximteatern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar