torsdag 17 augusti 2017

Kulturhuset Stadsteaterns höstsamling och öppet hus

Kulturhuset Stadsteaterns höstsamling och öppet hus

Var: Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
När: 15/8 2017
Det är kul att se mig igen? Svara inte, det var en retorisk fråga. Glinda, Wicked.


Som brukligt är bjuder kulturhuset Stadsteatern in till Höstsamling i mitten av augusti och i år kombinerades denna även med ett öppet hus. Det är alltid roligt att få en liten inblick i höstens teaterprogram och få lite smakprov över vad som kommer framöver.


Storsuccén Billy Elliot fortsätter även till hösten men med en delvis ny barnemsemble. Den rekomenderas varmt till alla som ännu inte har sett denna magnifika dans musikal.


Även monologen Leif fortsätter i höst. Den handlar om skådespelaren Leif Andrées uppväxt och liv och ger en mycket intressant uppväxt i skapandet av en framgångsrik skådespelare.


Bland höstens nya uppsättningar märks dramatiseringen av Fågelströms Stad serie och den klassiska musikalen My Fair Lady främst. Båda har många aktuella bottnar och det ska bli intressant att se hur man gestaltar en episk Stockholms skildring som det tog fem böcker att berätta i en och samma teaterpjäs.


My Fair Lady tillhör de stora musikalklassikerna och är en musikal jag har velat se länge vilket gör att jag ser fram emot denna uppsättning. Dock kan jag inte låta bli att ha en del fjärilar i magen inför denna då jag misstänker att man vill försöka "aktualisera" och "lokalisera" denna mer än som är tänkt. Det kan bli väldigt bra om det görs rätt. Men det kan också - Gud förbjude - Bli väldigt dåligt om det kreativa teamet har vaknat på den "experimentglada" sidan utan att ha full koll på vad verket kräver och vill. Därav fjärilarna i magen. Men jag håller tummarna för att detta blir lika bra som jag hoppas på att det kan bli.


En annan intressant föreställning är dansföreställningen Because I Am Worth It som behandlar för och nackdelarna med ett "öppet förhållande" i dansform. Det är ett tema man sällan ser i dagens teatervärld och bara detta gör föreställningen intressant och tänkvärd eftersom jag gillar föreställningar som vågar experimentera med nya teman och ingångar som inte tillhör mainstream genren - Om det görs med stor känsla och respekt för vad verket kräver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar