onsdag 30 augusti 2017

Pettson och Findus på Parkteatern

Pettson och Findus på Parkteatern

När: 27/8 2017
Var: Vitabergsparken, Stockholm. (Parkteatern)
Välkomna hit till Pettsons gård - Pettson och Findus


Jag såg Pettson och Findus på Skeppsholmen för två år sedan och jag kände direkt att detta kunde vara en föreställning för Parkteatern. Den magkänslan bekräftades mer än väl i söndags när det var absolut fullsatt i Vitabergens amfiteater. Jag tror knappt det hade gått att få in en barnvagn till i området och alla verkade stortrivas.


Pettson och Findus får sällskap av Blåsarsymfonikerna och de är passande nog utklädda till hönorna på Pettsons gård med dirigenten som tuppen i hönsgården. Det ger en perfekt inramning till denna något uppskalade version av föreställningen jag såg på Skeppsholmen.


Förutom sångerna som fanns med i den lite mindre föreställningen (utan orkester) på Skeppsholmen hade man här lagt till en sång där man gick igenom de olika instrumenten i en blåssymfoniorkester på ett pedagodiskt sätt. Jag gillar att man kan ha denna föreställning i två olika format vilket är perfekt både för de större amfiteaterna och de mindre parklekarna.


Jag älskar denna show och jag hoppas att vi får se mer av detta gäng nästa sommar. Gärna som en turné ute i stadens parker och parklekar. Böckerna om Pettson och Findus är populära och detta gäng förvaltar känslan och stämningen i dem på ett väldigt bra sätt. Man ligger helt rätt i takt och ton och man håller språket enkelt och rättframt, just det som många yngre barn uppskattar och gillar.


Men detta är inte enbart en föreställning för barn - Det finns en lekfullhet och spelglädje här som jag tror kan uppskattas av alla åldrar bara man har barnasinnet kvar och gillar tanken på människor utklädda till katter. Vilket jag som bekant gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar