Because I Am
Worth It
Var:
Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
När: 23/10
2017
Tid? Det här är inte tiden att bråka om tid, det har vi inte
tid med! – Alice i underlandet.
Benke Rydmans Because I Am Worth It är en blandning av dans
och teater med en intressant historia som avbryts av dansnummer där parets
växlande känslor får komma fram. Man har valt att ha tredubbla uppsättningar av
parets två karaktärer och det tillsammans med de många talade replikerna gör
att detta känns både fräscht och nyskapande. Det blir ungefär som Insidan ut
fast på teatern.
Berättelsen handlar om ett par som beslutar sig att inleda
en ”öppen relation” där båda parterna har ett relatiionsmässigt frikort som
innebär att de får ha andra partners vid sidan av. De bägge karaktärerna kastar
sig därför in i en mängd olika relationer och deras förhållande frestas på när
de hör varandra berätta om de olika äventyr de har varit med om och det blir
väldigt bra gjort när dansen berättar hur paret verkligen känner inombords –
Det som är dansens stora styrka i en musikal.
Hade man ur ett normkritiskt perspektiv fått önska sig något
vore det att man tog en annan ingång till detta ämne än den monogama
tankvärldens gods kring hur flersamma förhållanden sliter på både den egna
relationen och de inblandande karaktärernas psyken. Som fallet är nu upptäcker
man efterhand så många brister och skavanker hos paret att det är tveksamt om
de egentligen var mogna och accepterande nog att inleda en sådan öppen relation
till att börja med. Jag hade gärna sett att man hade landat i de positiva möjligheter
en flersam relation faktiskt kan erbjuda och använda berättelsen till att
diskutera hur man kan lösa svårigheterna som kan uppkomma i en sådan
diskussion. Som fallet blev nu ser man denna värld med tvåsamhetens ”glasögon”
på och det kan jag tycka är ett missat tillfälle eftersom man tog sig tid att
diskutera hur man gör ett normkritiskt applådtack i början av föreställningen.
Med detta sagt stöder
jag denna nyskapande form av dansteater fullt ut och denna föreställning hade
tillräckligt mycket repliker och tillräckligt bra historia för att jag inte
skulle känna något av den tomhetskänsla jag var rädd för att jag skulle ha vid en vanlig
dansföreställning. Jag älskar dans när den är en drivande del i en musikal men
är samtidigt rädd för att jag ska sakna sång och repliker när det är en
renodlad dansföreställning – Men detta är som de säger i programbladet ”en
föreställning som rör sig i gränslandet mellan dans och teater” och det blir i
slutändan väldigt bra och väldigt sevärt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar