söndag 22 oktober 2017

Evita i konsertversion


Evita i konsertversion

Var: Göta Lejon

När: 21/10 2017

Ett nytt Argentina – Evita

Höstens andra konsert på Göta Lejon bjöd på en repris av Evita men med Malena Ernman i huvudrollen istället för Charlotte Perelli. Jag var lite nervös innan men är glad att konstatera att Malena gjorde en strålande prestation i denna roll och bar hela berättelsen tillsammans med en minst lika duktig Che. Dessa två karaktärer är ungefär vad Jesus och Judas är för Jesus Christ Superstar och det står klart att man behöver mycket kompetenta artister i dessa roller om man ska sätta upp Evita.

Men Evita är också krävande för ensamblen som måste hålla reda på åtskilliga stämmor i de olika körpartierna. Därför kan jag tycka att man även denna gång (liksom i Jesus Christ Superstar) skulle ha mått bra av att ha lite fler ensemble sångare att gå runt på och jag tror att det skulle ha kunnat bli ännu mäktigare om man till exempel dublerade antalet ensemblesångare.

Jag som har sett Evita tidigare hade inga problem att hänga med i handlingen men jag anade av några publikkomentarer att det kanske fanns de som inte gjorde det och att man möjligen missade en del som förklaras i de olika scenerna i den fullständiga versionen av Evita. Det är därför möjligt att man hade kunnat ha användning för en konferenciör eller presentatör som går igenom handlingen och drar upp bakgrunden både innan och före vissa nyckelscener av den anledningen.

Men Evita ska framförallt ses för den mäktiga musiken och de otroliga sångernas skull. För i denna musikal visar Andrew Lloyd Webber allt han kan som kompositör och det är åtskilliga sånger man nynnar på efteråt med Evitas mest kända sång ”Dont Cry For Me Argentina” i förrumet. Den är för Evita vad Memory är för Cats.

Men det är kul att ha fått uppleva två av Göta Lejons tidigare succéer och jag hoppas att Göta Lejon kan fortsätta med dessa konsertversioner även i vår och höst innan de stänger för en längre renovering. Jag tycker att konsertformen är underskattad bland sveriges musikalproducenter och jag tror att fler sådana skulle innebära att vi som älskar musikal får chansen att njuta av musikaler som är svåra att sätta upp i sin fullständiga version och eller återkoppla  tidigare års succéer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar