måndag 18 december 2017

Från Broadway till Rock

Från Broadway till Rock

Var: Musikaliska, Stockholm.
När: 17/12 2017
Lite snö har väl aldrig skadat mig - Frost.


Körsång i juletid är aldrig fel och Musikaliska bjöd på en trio mycket duktiga körer att förgylla höstmörkret med. Det är Stockholms musikalkör, Stockholms sångkör och Vasastans acapella kör som får ta var sin akt i denna konsert. Med sig har man Linda Holmgren som jag senast såg i en Queen hyllning på Filiadelfiakyrkan och dessförinnan i Cats och We Will Rock You.


Hon och körerna blandar välkända musikalnummer med rock och popmusik med arrangemang skrivna för körer och det får mig att önska att man hade haft en konferencier som presenterade varje nummer. För som det är nu är det svårt att känna igen alla örhängen om man inte har programmet framme och det kanske inte alla har tänkt på.


Men det är många bra låtar de olika körerna bjuder oss på och främst minns jag första delens Memory tillsammans med avslutningens The Wizard and I eftersom det är några av mina absoluta favoriter bland musikalvärldens många örhängen. Även Min Astrakan (Ur Kristina från Duvemåla) och He Lives In You (från Lejonkungen) tillsammans med Let It Go (ur Frost) är mycket minnesvärda och bra gjorda.


Linda Holmgren leverar musikalmagi i sina (alldeles för få) låtar och gör mig både nostalgisk med ovan nämnda Memory och varm av dito The Wizard And I. Bara dessa två älskade favoriter ur två av mina favoritmusikaler gjorde hela kvällen för mig.


Jag tackar och bockar för en mycket minnesvärd konsert och det enda jag hade önskat mig mer av var orkesten som visserligen gjorde ett utmärkt jobb men gott hade kunnat vara lite mer manstark. Nu var man en trio (Trummor, piano och gitarr) vilket jag inte tyckte räkte till i några av rocklåtarna. Det dubbla antalet musiker hade lätt fått plats på scenutrymmet och då hade man kunnat ge främst rocklåtarna mer musikalisk rättvisa och tyngd för att väga upp de mäktiga körarrangemangen. Nu hade man på orkestersidan lite mindre djup än man hade behövt ha.


Men på det hela taget en mycket bra och välspelad konsert som jag är glad över att ha fått se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar