My Fair Lady
Var: Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
När: 4/12 2017
För jag är ju i dina kvarter – My Fair Lady
Jag var mycket orolig och ganska nervös inför denna
föreställning eftersom det kändes att den kunde slå på hela skalan från enormt
bra till si så där och jag är glad att kunna konstatera att den landade på den
övre halvan av denna skala. Ärligare sagt blev det med beröm godkänt och på det
hela taget en av Stadsteaterns bättre uppsättningar under de senaste åren – Väl
i klass med Billy Elliot, Sweeney Todd och De tre musketörerna.
Johan Rabaeus är mycket bra som professor Higgins och den
som i mångt och mycket bär denna föreställning tillsammans med titelpersonen
Eliza Doolittle – Nina Zanjani. De har en verkligt bra dynamik på gång och
guidar oss genom de klassiska örhängena och alla välkända melodier på ett
föredömligt sätt och Eliza skiner som en sol i första aktens ”Den spanska räven”
– En av musikalens mest kända låtar tillsammans med Freddy ((Vilhem Blomgren)
underbara version av ”I dina kvarter” en låt som jag ofta hört Niklas
Asknergård framföra med bravur.
Möjligen kan man undra över varför man har valt att låta den
månghövdade ensemblen framföra diverse ljud i bakgrunden på vissa scener
istället för att låta huvudpersonerna agerande sinsemellan tala för sig själva?
Det tar ibland fokus från det som händer på scen och tillför i de flesta
sammanhang ingenting till scenerna mer än diverse bakgrundsljud. Vill man skapa
atmosfär hade man kunnat lösa det på ett smidigare sätt. Sedan kan man också
fundera litet över varför det ska vara nödvändigt att läsa ”scenanvisningar” i
början på några av scenerna? Det känns som att man inte litar fullt ut på
scenografins och kostymernas möjlighet att tillsammans med de talade replikerna
ge publiken fullständig information om var och när vi är i de olika scenerna.
Avslutningsvis kanske ni undrar hur föreställningens stora
affischnamn Magnus Uggla sköter sig i rollen som Elizas far – Herr Doolittle?
Med bravur godkänt skulle jag säga och han känns verkligen ”typecastad” för
denna roll och dennas rocklåtar. När Magnus Uggla rör sig på scenen får man en
känsla av att han spelar ”sig själv” i början på sin artistkarriär för ett antal
decenier sedan. I denna form känns hans roll verkligen som gjord för honom och
han använder all sin ”rockstjärne” charm och pondus för att skapa ett stort
avtryck i ensemblen.
På det hela taget en mycket bra och väl balanserad
uppsättning där man tack och lov inte har fallit i någon obefogad ”moderniseringsfälla”
i en missriktad iver att göra berättelsen mer aktuell och nutida än den redan
är. För i all sin gammaldags brittiska charm har denna utmärkta musikal många
bottnar och ingångar i dagens värld utan att behöva moderniseras och eller
förläggas i en Stockholms miljö. För trots allt är frågor som vad som avgör
vilka vi är och hur vårt språk visar varifrån vi kommer och vilken ställning vi
har på samhällsstegen starka nog att tala för sig själv och i sin egen rätt.
Detta är mycket bra gjort och rekomenderas varmt till alla
intresserade.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar