söndag 18 mars 2018

Disney på Forellen

Disney på Forellen

Var: Biograf Forellen, Tyresö (Najkit)
När: 15 och 17 Mars 2018 (Genrep och ordinarie föreställning)
Vad är Motto? Jag vet inte, men det rimmar på Lotto! - Lejonkungen.


Teater Najkits senaste version av "We Love Disney" kallas Disney på Forellen och är en något omgjord version av deras klassiska Disney show men med flera nya skådespelare från årets Balletaademi klass. Mycket går alltså att känna igen från tidigare upplagor men mycket är också nytt.


Jag var och såg Najkits repetitioner för ungefär en månad sedan och det är därför kul att få se det färdiga resultatet. Gårdagens föreställning bjöd dessutom på en fullsatt salong vilket alltid ger extra mycket energi åt en föreställning av den här typen - Vilket förstärks ytterliggare av att många i publiken dessutom var i rätt "målgrupp" för denna show, det vill säga Disney älskande barn i alla åldrar.


Förutom att det bjöds på många älskade Disney låtar från både förr och nu är mitt främsta intryck av Najkits framträdanden hur mycket som går att göra på en teaterscen med avskalad scenografi och begränsad teaterteknik. För här blir en byggnadsställning Rapunzels torn från Trassel och en pall blir Lejonklippan från Lejonkungen med samma lätthet som skådespelarna byter kostym mellan numren och när man tänker närmare på saken: Vad mer behöver man egentligen ha i scenografi än så? För behöver vi i publiken egentligen ha en roterande Lejonklippa i full skala när en pall går lika bra? För i min värld är trots allt det allra viktigaste i varje teateruppsättning skådespelarna och det är deras framträdanden som avgör om något blir bra.


Detta är något som alla borde se någon och jag tycker att denna uppsättning borde få chansen att spela på Parkteatern någon gång så att många barn och vuxna kan få se dem runt om i staden. Jag saknar Najkit när de inte spelar och när de gör så lyckas de varje gång bekräfta min stora kärlek till musikalteatern utan stora gester och magiska åtgärder - Vilket är allt jag kan begära av en show oavsett om denna är på stadens största privatteater eller minsta amatörscen.


Så gå och se Najkit nästa gång de kör någon av sina shower - Ni blir inte besvikna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar