söndag 25 mars 2018

Sista Book of Mormon

Sista Book of Mormon (I Sverige)

Var: China teatern, Stockholm
När: 24/3 2018
Varför måste jag dö? - Getshemane, Jesus Christ Superstar


Det är vissa föreställningar som är väldigt speciella, både för oss i publiken och för de på scen. Premiären är en sådan. Sista föreställningen en annan - Framförallt när man har spelat i 1 och ett halvt år och avverkat cirka 150 föreställningar som Book of Mormon gänget gjorde innan de lade ner. Vilket är alldeles för tidigt eftersom jag hade önskat denna framgångssaga en fortsättning i form av en uppsättning i Göteborg och eller Malmö - Men det går inte eftersom rättighetsinnehavarna har dragit in alla rättigheterna för produktioner som de inte har kontroll över själva. Vilket jag tycker är synd eftersom den svenska produktionen har varit tidernas super succé med i princip fullsatta hus hela spelperioden.


Det som gör denna föreställning så speciell är all den energi publik och ensemble ger varandra. För ju mer vi i publiken applåderar ju mer verkar artisterna på scen ladda upp och framförallt Per Andersson ger 200 procent hela kvällen - Jag tror sällan eller aldrig jag har sett en artist vara så otroligt laddad och ge så mycket energi tillbaka till oss i publiken tidigare. Och då är detta ändå en musikal som lever på den höga energi som artisterna förmedlar till oss i publiken genom den komiska och underhållande berättelse de berättar. De som såg denna föreställning första gången igår måste undra om det alltid är så mycket energi på scen.


Jag såg Book of Mormon tre gånger och jag älskade sättet man drev med både Mormon kyrkan och flera andra populärkultur fenomen så som Star Wars, Star Trek, Sagan om Ringen och många andra. För oss som är insatta och gillar dessa fenomen är bara detta värt ett besök och då har jag ändå inte nämnt alla söta svansar och häftiga kostymer i "Spooky Mormon mardröm" numret. Det var fullproppat med ironi och humor men ändå gjort på ett varmt och respektabelt sätt som alla inblandade säkert kan leva med - Och Mormon kyrkan är med och har ett par annonser i programbladet. De delar dessutom ut gratis exemplar av Mormon boken efter varje föreställning vilket indikerar att de trots allt har en ganska pragmatiskt inställning till denna parodi musikal och ser värdet i all den reklam man får gratis via denna. Det borde vara ett exempel värt att följa för alla religioner som tillägnas en egen musikal på detta sätt.


Jag vill avslutningsvis tacka varmt och innerligt för tre underbara föreställningar och alla pratstunder jag haft efter dessa med många i ensemblen men framförallt med Anton Lundqvist och Alexander Larsson. Det värmer och betyder oerhört mycket för mig som musikalfans att få tillfälle att göra det emellan. Varmt tack även till Per Andersson för den fina bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar