söndag 11 mars 2018

Melodifestivalens genrep

Melodifestivalens genrep

Var: Friends Arena, Solna
När: 10/3 2018 (Matine genrep)
Måste båten till Curasqo gunga så? - Povel Rammel


Att se melodfiestivalens genrep är ungefär som en bal på slottet fast omvänt. Det är en suverän show, magnifika framträdanden och en mäktig känsla att sitta i sveriges största arena och titta på genrepet till finalen i sveriges största musiktävling - Melodifestivalen. Det är inte många live framträdanden som kan slå kombinationen av bra framträdanden och en historia som sträcker sig 60 år tillbaka i tiden.


Samtidigt går det inte att komma ifrån att det är en stor arena där det finns platser som är väldigt långt ifrån scenen samtdigt som det är en familjevänlig show med mycket spring i raderna och gångarna under föreställningens gång. Detta sammantaget gjorde att jag förlorade mycket av "livekänslan" jag vill ha när jag ser en liveshow och denna känsla är en av de viktigaste anledningarna till att jag älskar att gå på teater och artist framträdanden. Det är trots allt inte ofta jag tappar denna livekänslan eller förlorar teatatermagin och det närmaste jag har kommit var invigningen av arenan jag var på - Friends Arena i Solna.


Jag brukar säga att en del evenemang upplever man bäst på tv och Melodifestivalens final verkar vara just ett sådant evenemang - Även om det är kul att ha sett föreställningen live. Det är samma sak med många sportevenemang för mig och jag tror att anledningen är den samma: Det är svårt att få samma närvaro och livekänsla jag vill ha i en jättearena eller stora idrottsarenor där det som händer är antingen utom synhåll eller jättelångt borta.


Bortsett från detta blir man imponerad av vad Melodifestivalen klarar av att visa upp med dagens scenteknik även om årets shownummer inte innehöll något så nyskapande som Måns Zelmerlövs Heroes nummer. Med dagens scenteknik går det att göra i princip vad som helst på en scen och man uttnytjar ljud och ljus till fullo men utan att förlora känslan för att det är artisterna och deras uppträdanden som står i centrum för showen. Tekniken tillåts aldrig "upstaga" artisterna och det är oerhört viktigt i alla liveframträdanden. Teknik ska hjälpa - Inte shälpa.


Med detta sagt bekräftar denna upplevelse min kärlek till första raden och varför jag tycker att alla liveframträdanden blir så mycket bättre för varje rad man flyttar närmare scenen och artisterna - Jag rekomenderar därför alla som funderar på att se nästa års Melodifestival att om möjligt skaffa biljetter så nära scenen som det finns lediga platser. Det kommer ni att vinna mycket på i livekänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar