söndag 10 mars 2019

Big Fish


Big Fish

Var: Uppsala Stadsteater.

När: 9/3 2019

Alla bra lögner har ett korn av sanning i sig – Talesätt.

Man tar en åldrande far som genom hela livet har berättat de mest häpnadsväckande skrönor för sin familj och det har gått så långt att denna familj inte längre vet vad som är sant och falskt kring fadern liv. Lägg till fantastiska kostymer och underhållande musik och du har Uppsala Stadsteaters uppsättning av Big Fish.

För detta är en musikaluppsättning som håller högsta klass – Vilket Uppsala Stadsteaters uppsättningar nästan alltid gör – och skulle inte skämmas för sig vare sig i Stockholm eller på någon av de stora Broadway och West End scenerna. Det är precis så färgglatt som denna typ av sagomusikal behöver men det är samtidigt inget som går över gränsen och blir för mycket.

Kort sagt märks det att man har en förstklassig regissör i Ronny Danielsson och ett mycket begåvat kreativt gäng i denna uppsättning och att dessa har full koll på vad denna sagolika musikal kräver när det gäller scenografi och kostymer. Även artisterna på scen håller högsta klass och tillsammans har man fått ihop en mycket bra version av en mycket bra musikal.

Man har även hittat ett bra sätt att göra de sjöjungfrur som förekommer i föreställningen och detta sätt skulle jag kunna tänka mig i en framtida Den Lilla Sjöjungfrun uppsättning. Artisterna som spelar sjöjungfrur har svarta leggings på sina ben och fiskstjärtar vid sidan av sig som rör sig väldigt fint när de dansar.

Ska man hitta något negativt är det att jag trodde att det var mer av en skrattmusikal i linje med Something Rotten och Book Of Mormon än det visade sig vara. Känslan efteråt är att den har mer likheter med Pippi på de sju haven och Billy Elliot i det hänseendet.

Ska man då gå och se denna? Är man som jag en stor vän av kostym och fantasy musikaler ska man definitivt det och gärna gå flera gånger. Denna uppsättning är så bra att denna musikal har klättrat högt upp på min lista över favoritmusikaler jag kan tänka mig att se om och om igen – Om uppsättningen är så bra som den är i Uppsala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar