fredag 7 februari 2020

Frost 2 (Frozen 2) på engelska.

Frost 2 (Frozen 2) på engelska.

Var: Filmstaden Scandinavia, Solna.
När: 6/2 2020
I have been changed, for good - For Good, Wicked.

Det är något med engelska språkets förmåga att bära liknelser som ibland gör det svårt att översätta till svenska utan att få med allt eller om det bara är så enkelt att det ibland är svårt att översätta ett språk till ett annat.

Jag älskade den svenska översättningen och har njutit av våra musikalartisters agerande i den svenska dubbningen men när jag såg den engelska original castingen kändes det som att mer än en bit föll på plats, framförallt i sångerna. Dessutom blir det inte sämre av att Idina Mentzel (Original Elphaba i Wicked) har en kraftfull röst som slår det mesta i röst väg.

Framförallt gällde det Elsas stora sång i akt I "Into The Unknown" som föll på plats när den sjöngs på engelska av Idina och det kändes som att jag förstod denna låt mycket bättre denna gång än när jag hörde den på svenska. Det samma gällde Annas avslutningssång "The Next Right Thing" och Elsas avslutningssång "Show Yourself!" och det är inte för att den svenska översättningen och de svenska artisterna var dåliga på något sätt - Tvärtom var de som jag har sagt tidigare jättebra.

Det är därför jag tycker att det är bäst när kända låtar sjungs på originalspråket om detta är engelska i den svenska musikalvärlden och jag önskar att man använde detta oftare när man har förlagor som "alla vet hur det låter" på engelska. Jag tror inte att många är så dåliga på engelska att de inte kan lyssna på en engelsk sång utan att följa med i handlingen och ibland blir det bara så mycket bättre när man sjunger på engelska. Talet får gärna vara på svenska men i dessa fall bör man sjunga på engelska om musikalen riktar sig till den lite äldre publiken.

Idina Mentzel ligger mig extra varmt om hjärtat för att hon gjorde min favoritfigur Elphaba först av alla i både New York och London och hon har en röst som verkligen klarar av att framföra både henne och Elsa vars sånginsatser kräver sin kvinna för att framföra oavsett språk.

Frost 2 är en av de bättre uppföljarna och jag rekommenderar därför att man tar sig tid och går på både den svenska och engelska castingen om man gillar ettan lika mycket som jag gjorde. Det är väl värda pengar att investera för så mycket skönsång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar