måndag 17 februari 2020

Robin Hood besök 2

Robin Hood besök 2

Var: Stockholm Waterfront
När: 16/2 2020
Det som huggs i sten ska läsas om tusen år - ARN.

Det jag älskar mest med att se bra saker flera gånger är att man får en chans att se hur föreställningarna utvecklas i takt med att skådespelarna blir varma i scenkläderna och här känns det som att scenerna i triangeldramat mellan Robin, Marion och Rebecca har satt sig bättre än i det genrep jag såg.

Det är också kul att återstifta bekantskapen med de många "Amazon krigare" inspirerade soldaterna i Prins Johns armé och det sätt man därigenom räddar Robin Hood från att bli en orgie i grabbighet. För detta hade kunnat bli en berättelse med i stort sätt bara män i den månghövdade ensemblen som befolkar både Robin Hoods gäng och Prins Johns armé men blir under Robert Dröses ledning en musikal där många kvinnor får stå på scen och ta plats i både små och stora roller.

Han månar sig också om att ge många av de mindre rollerna i ensemblen sin tid i rampljuset vilket jag uppskattar mycket i den här typen av ensemble musikaler som Robin Hood är. Det blir lätt hänt att allt fokus läggs på några få huvudpersoner och det undviker man galant här.

Men det jag gillar mest hos alla Dröse och Norbergs sago produktioner är de färgstarka och fantasifulla kostymerna vilket verkligen kommer till sin rätt här och det känns nästan som att man har hittat en egen nisch i musikalsverige. Det finns mycket att se på hela tiden och det verkar både barn och vuxna uppskatta.

Vilket gör att jag redan nu ser fram emot höstens stora produktioner - Den lilla sjöjungfrun och Djungelboken. Den första är helt nyskriven musikal som spelas i Globen och den andra är en musikal som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och som sätts upp på Göta Lejon i Stockholm. Vilket ska bli intressant att se då jag tror Djungelboken är en musikal som blir ännu bättre av att man som publik sitter nära scenen.

Till dess rekommenderas ett besök på Robin Hood och Snövit mycket varmt men ni får skynda er för dessa har bara en kort speltid kvar i vår. Båda är utmärkta sago musikal fyllda med humor, värme och bra skådespelare. Gå och se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar