lördag 26 september 2020

Musikalhörnan med Nanne Grönvall

 Musikalhörnan med Nanne Grönvall

Var: Uppsala Konsert och Kongress
När: 25/9 2020
Was it Mungojerrie or Rumpleteazer or can you say it might have been both? - Cats.

Musikalhörnan har tagit det klassiska Club Corner konceptet till Uppsala och gjort en två aktare med en timmes presentation av Hans Marklund och kvällens gästartist Nanne Grönvall kring temat Funny Girls i musikalvärlden kombinerat med en andra akt där ett antal välkända och par nya ansikten från CC får sjunga självvalda låtar på det temat.

Hans Marklunds presentation kring kvinnliga komiska roller i musikalvärlden är både intressant och underhållande och vi bjuds på smakprov från både kvällens tema musikal Funny Girl och Sweeney Todd med Miss Lovett i täten. Det är intressanta nedslag och det är kul att se hur långt musikalvärlden har kommit från de första stapplande försöken med Musical Comedy som fokuserar på kvinnliga artisters försök att lyckas till dagens värld där musikal i princip kan vara vad som helst mellan hjärtskärande drama tragedi till fantastisk komedi och allt däremellan.

Den andra akten bjöd på ett antal nedslag i musikalvärldens kvinnliga komedi sånger men det jag minns bäst är den fantastiska Han Solo eftersom den har bäring på mitt Star Wars intresse. Ska någon skriva en Star Wars musikal måste den sången vara med.

Ska man klaga på något litet är det att det inte stod på UKKs hemsida att restaurangen var öppen under kvällen då jag gärna hade kunnat tänka mig en matbit därifrån innan föreställningen.

Men på det hela taget en välbehövlig stunds avkoppling från allt Corona elände och ännu mer efter torsdagens trista besked att du utlovade och mycket välbehövliga förändringarna i mötesbegräsningarna tydligen inte blir av. Jag är mycket orolig för min älskade musikalvärld och ännu mer om dessa begränsningar ska kvarstå långt in på det nya året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar