lördag 12 september 2020

Succén

 

Succén

Var: Improvisation och CO, Stockholm

När: 11/9 2020

It’s been a long time, getting from here to there – Star Trek Enterprise theme song.

 

Succén är en helt nyskriven musikal som tar avstamp i hur det är att vara musikalartist och de komplikationer en liten teatergrupp som är på väg att få en stor succé kan få på vägen. Jag som älskar musikal och ofta träffar artister och producenter älskar denna inblick i hur det kan vara att arbeta med det jag älskar mest av allt att se och det är dessutom gjort med humor, värme och finess på ett sätt som gör att jag smälter helt under försöken att få skrattmusklerna att överleva kvällen.

Som jag sa redan i En kul grej hände på vägen till forum recensionen så behöver vi komedier i en tid som denna och att man har valt att ta upp musikalartisternas levnadsvillkor i en tid när hela branschen är ned stängd är en riktig fullträff.

Jag brukar ofta säga att bra uppsättningar inom skol och amatör världen förtjänar ett större sammanhang och det gäller ännu mer denna lilla pärla som verkligen skulle förtjäna att synas i till exempel parkteaterns uppsättningar 2021 eller varför inte på den China teater som man så ofta nämner i föreställningen? Det är bra nog att glädja en större publik.

Är det något jag kan tycka är ett missat tillfälle är det att det slut man antydde i inledningssången ”Början till slutet” inte blir det slut föreställningen ges. Visserligen är detta slut ett slut på den fiktiva föreställning man spelar i musikalen men jag kan inte låta bli att tycka att en sådan titel på inledningssången förpliktigar mer än någon annan titel hade gjort och nog kan jag tycka att det hade varit pricken över I att sluta på samma sätt som titelsången insinuerar.

Men det hindrar inte att det som är precis som i En kul grej hände på vägen till forum är väldigt bra och en riktig workout för skrattmusklerna som inte har fått arbeta så mycket denna vår och sommar. En bra komedi ska vara allt denna musikal är och det kan inte annat än applåderas och gillas – Inte när man har fått skratta så mycket som under denna föreställning.

Tyvärr så var detta den sista inplanerade föreställningen så jag kan inte rekommendera er att gå och se denna men jag önskar av hela mitt hjärta att den får en andra chans ett år när inte pandemin sätter stopp för våra teaterbesök. Den ger en fin bild i svårigheterna som de musikalartister man ser på scen har att kämpa med backstage och det är något jag tycker att fler borde få chansen att uppleva vare sig det är inom Unga Klara, Skolföreställning eller Parkteatern.

Tack för att ni åter tänder ljusen i teater Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar