fredag 7 maj 2021

Gasljus

 

Gasljus

Var: Kulturhuset Stadsteaterns lilla scen, Stockholm

När: 6/5 2021

Det är trevligt att se mig igen, inte sant? Svara inte, det var en retorisk fråga - Wicked.

 

För att ta det från början är det helt fantastiskt för en musikalmaskot att äntligen, äntligen, äntligen få se teater igen efter ett alldeles för långt halvår utan min favoritsysselsättning. Det var också underbart att få ägna sig åt allt det omkring teatern som gör livet värt att leva.

Gasljus är en Broadway thriller av gammalt gott märke som tydligen gjorde stor succé när det begav sig både som film och teaterpjäs. Den handlar om Bella som upptäcker att hennes man Jack har en dold hemlighet som gör att han blir mycket farlig för både sig själv och andra.

Det är väldigt bra gjort och berättelsen har bäring på ämnen kring psykologisk manipulation och ställer intressanta frågor kring vad som är verkligt och hur verkligheten tolkas av olika personer. Det är således både högaktuellt och väldigt intressant med allt som händer kring sociala medier och liknande.

Ska man hitta något mindre bra så är det slutet där jag hade svårt att uppfatta när det verkligen är slut på riktigt vilket inte kändes bra. Jag gillar när man överraskar mig och jag har inget emot att bli lurad under resans gång men ska man ta till sådana grepp i slutet är det viktigt att man som publik också uppfattar när det är slut på riktigt. Nu blev det en konstig situation där alla i publiken satt och undrade om det verkligen var slut på riktigt nu under det som skulle ha varit applådtacket och det känns jobbigt för jag vill kunna ge skådespelarna de rungande applåder de förtjänar.

För de var verkligen förtjänta av rungande applåder från den alldeles för lilla (Det är fortsatt begränsat till max 8) publiken och detta var verkligen bra teater fram till slutet som dock inte förtog känslan av att ha sett något väldigt bra.

Nu var det jag såg ett rep och det är alltid möjligt att pjäsen förändras fram till premiären men utan det så är det som är så bra att jag med gott samvete kan rekommendera denna föreställning till alla som vill ha en god stunds teatermagi.

Jag hoppas också att Corona reglerna snart kan lättas så att fler än 8 kan se denna pärla framöver. Det kändes lite konstigt att sitta i en nästan öde salong och se på en teater som lätt hade kunnat dra fulla hus hela spelperioden. Men ni som lyckas få biljett till detta är att gratulera slutet till trots.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar