fredag 15 september 2023

Moulin Rouge

 Moulin Rouge

Var: China Teatern, Stockholm.
När: 9/9 2023 (Publikrep)
Välkommen, welcome, willcomen, wienue - Cabaret

Moulin Rouge är en musikal som bygger på filmen med samma namn och likt Cabaret får vi här följa en amerikansk författares äventyr i nattklubbsmiljö - Denna gång i Paris och den klassiska nattklubben Moulin Rouge (Den med väderkvarnsvingarna). Han blir också förälskad i en nattklubbs sångerska som är klubbens åldrande stjärna.

Men istället för att ha en bakgrund av framväxande nazism möter vi här ett gäng konstnärliga bohemer som slåss för rättvisa mot maktens elit med mycket pengar i en rika fattiga konflikt. Det blir på så sätt mer likt de teman som Les Misérables framför i samma stad.

Det bästa med den här föreställningen att man tar hjälp av den show som de fattiga bohemerna vill sätta upp för att protestera mot de rika för att skapa en myckenhet av referenser till hur det är att vara skådespelare och musikal kreatör. Det ger i sin tur många härliga referenser till kända musikaler vilket jag som musikalmaskot tycker är extra kul.

Ska man se något negativt i en så fullfjädrad musikal där det händer väldigt mycket hela tiden är det att ett par av nyckel scenerna sker väl långt bak på scen vilket leder till att de är svåra att se för oss som satt nära den höga scenkanten. Men det är väl också en nackdel man ibland får ta av nöjet med att sitta nära scenen vilket jag älskar.

Men det är också kul att det är en musikal med många bekanta jag har sett och träffat på andra håll och flera sådana jag inte har träffat på flera år. För mig som gillar att träffa och samtala med bekanta efteråt är det extra roligt att ha så många att träffa - Ett stort tack till alla de jag träffade.

En fantastisk musikal och något jag rekommenderar varmt för alla som gillar en god kärlekshistoria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar