söndag 17 september 2023

Wicked enligt Göteborgsoperan

 Wicked enligt Göteborgsoperan

Var: Göteborgsoperan, Göteborg.
När: 16/9 (premiär)
I thrust my instinkt, take a faith, and leap! - Defying Gravity.

Jag hade lite fjärilar i magen för hur Wicked skulle kännas när den sjöngs på svenska och var i en none replica version innan jag såg den men jag är glad att konstatera att det fungerade oväntat bra. Som bekant innehåller många av låtarna i Wicked sångtexter med mycket dubbeltydighet och Calle Norlen som har översatt denna version har gjort ett strålande jobb.

Dubbeltydighet och humor tillhör det svåraste man kan översätta just för att det är svårt att få med all mening i originalet in i översättningen. Visst är några översättningar sådana som måste få lite tid att vänja sig vid för att man ska bli van vid dem men allt fungerar förvånansvärt bra trots att man ibland har fått ta med låtens andemening mer än den exakta betydelsen in i översättningen.

För att Wicked ska lyfta ordentligt (pun intended) så krävs det att de två häxorna Glinda och Elphaba har väldigt bra personkemi tillika enormt starka röster. Det gläder mig därför att kunna konstatera att dessa båda artister mer än väl uppfyller alla boxar i denna önskelista och mer därtill. Dessutom har hela ensemblen både röst och dans resurser nog att fylla hela den mäktiga scenen på Göteborgsoperan så att taket ibland lyfter. 

Det gläder mig att också kunna konstatera att man har valt att satsa på förmåga över kända namn som säljer biljetter här eftersom just Wicked verkligen behöver en stor dans och sång förmåga in i minsta bakgrunds dansare.

En särskild eloge till de viga och akrobatiska artister som spelar den flygande apan Christery och hans kollegor. Det är ingen lätt sak att "spela apa" (för att citera professor Kalkyl) på det där begåvade viset och jag som älskar djur roller på scen får verkligen mitt lystmäte tillfredsställt de få minuter de är med.

Kommen så här långt borde alla inse att jag rekommenderar Wicked av hela mitt hjärta och lite till. Den är väl värd en egen resa eller två för att citera Guide Michelin. Dessutom hoppas jag innerligt att denna fantastiska föreställning kan få fortsätta till Stockholm när den är klar i Göteborg nästa sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar