onsdag 6 september 2023

Änglagård - Musikalen

 Änglagård - Musikalen.

Var: Oscarsteatern, Stockholm.
När: 5/9 2023 (Publikrep)
Min farfar byggde Änglagård! - Sång i Änglagård.

Det här är en musikal jag inte har sett film förlagan till men som är väldigt bra som musikal och jag misstänker att det kan bli en lika stor succé för Oscarsteatern som Så Som i Himmelen var.

I Änglagård återvänder huvudpersonen Fanny till sin det lilla samhälle som hennes mor än gång tvingades bort ifrån och denna återkomst får en hel del sår som bygden har gömt i decennier att blomma upp på nytt. Den har på det viset en hel del gemensamt med just Så som i Himmelen som även den har en huvudperson som återvänder till sin gamla hembygd efter lång tids frånvaro.

Det är också en berättelse som verkligen passar som musikal och jag tänker mig att sångerna lyfter och förstärker handlingen i filmen på ett sätt som gör det precis så bra som en musikal baserat på en känd film någonsin kan vara. Jag som är en musikalmaskot skulle nog sakna de många väldigt bra sångerna om jag efter att ha sett musikalen såg filmen.

De i ensemblen jag är mest bekant med är Helen Sjöholm som Axels fru och Tommy Körberg som Gottfrid (en av de äldre "gubbarna") och det är precis så bra som man förväntar sig av dessa två. Även Tuva B gör en strålande insats som Fanny.

Är det något mindre bra med en så bra musikal är det att man inte får se den från film affischen kända motorcykeln i musikalen (I varje fall fick man inte det i publikrepet jag såg) vilket jag förväntade mig att man skulle få göra. Det hade kunnat bli ett klassiskt moment lika känt som Miss Saigons helikopter. Dessutom får man inte se det gevär en av huvudpersonerna har i början användas vilket strider mot en känd dramaturgisk princip som säger att ser man en pistol i en föreställning så ska den användas innan kvällen är slut.

Men det är på det hela taget en väldigt bra föreställning med många fina sånger och jag förutsätter att denna musikal kommer att bli en svensk musikal klassiker. Jag uppskattar också hur man ger många ur ensemblen tid i rampljuset och att det är fler karaktärer än huvudpersonerna som utvecklas under kvällens gång.

Att det är en bra musikal borde alla ha insett nu och de knappa 3 timmarna gick väldigt fort vilket är ett säkert tecken på att det är bra. Gå och se om ni gillar en klassisk svensk romantisk komedi med mörka undertoner och intressanta teman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar