torsdag 3 november 2016

Hair på Boulewardteatern


Hair på Boulewardteatern

Var: Boulewardteatern, Stockholm

När: 2/11 2016 (Genrep)

I had the time of my life – Dirty Dancing

Vissa musikaler är så bra och sådana personliga favoriter att det är svårt att skriva en bra recension om dem. Cats är en sådan. Hair är också det mest på grund av att den liknar just Cats så mycket till format och sätt.

I grund och botten är Hair en ”revymusikal” där det kreativa teamet får välja mellan ett större antal låtar som finns på Hair plattan som var ursprunget till musikalen. Det gör att varje producent och regissör har större frihet än i många andra musikaler att välja sin berättelse om det frigjorda hippigänget under Vietnamnkrigets skugga. Det är något jag uppskattar med både Hair och Cats.

Här känns det som att man har valt att fokusera mer på Claudes berättelse än vad jag fick känslan av att man gjorde när Stockholms Stadsteater satte upp denna musikal för några år sedan. Bland annat känns det som att delar av andra akten utspelar sig i hans ”drömvärld” under tiden som han befinner sig i Vietnamn som soldat.

Till skillnad från Stadsteatern så är detta ingen stor och pampig uppsättning med mycket props och rekvisita utan här håller man sig till det grundläggande teaterarbetet skådespelarna emellan och man gör det riktigt bra. Det gör att jag återigen kan slå fast min devis att alla riktigt bra musikaler kan göras på flera sätt – Både som pampiga megamusikaler av bästa Andrew Lloyd Webber snitt och som avskalade ”back to basic” föreställningar och ändå funka lika bra.

Detta är enormt bra gjort och det är ett väldigt talangfullt gäng producenten Robin har fått ihop. Jag kom på mig själv att sitta och casta delar av ensemblen till Cats och det finns åtsilliga andra favoritmusikaler jag är helt och fast övertygad om att de skulle kunna göra något riktigt bra av så som Avenue Q, Miss Saigon och Cats.

Detta rekomendears varmt – Men skynda er och köp biljett för den säljer snabbt slut och det är endast ett fåtal föreställningar som det finns biljetter till alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar