måndag 5 december 2016

Honk! Den fula ankungen tagning 2

Honk! Den fula ankungen tagning 2

Var: POFF Farsta teater, Stockholm
När: 4/12 2016 (Sista föreställningen)


Är det sant? Finns det flera som han? Som aldrig hört om en Jelliklekatt? Cats


Jag var imponerad av POFF gänget i Farsta redan när jag såg HONK! på premiären, ja egentligen redan när jag såg samma gäng i Skönheten och odjuret för några år sedan och denna föreställning gav mig ingen anledning att tycka annorlunda. Det är helt enkelt musikalteater när den är som bäst oavsett nivå och det är engagemang och spelglädje som vilken ensemble som helst skulle vara stolta över. Att man dessutom gör dessa storslagna uppsättningar på nästan ingen budget i den ideella föreningens form på nästan ingen budget alls gör saken ännu mer imponerande.


HONK! är en riktigt bra musikal av klassiskt sagosnitt och som sådan är jag förvånad över att den ännu inte har hittat in i de stora salongerna som barn och jullovsteater. Att den dessutom känns väldigt aktuell med sitt tema om att våga vara sig själv och att inte vara rädd för att vara annorlunda gör denna förvåning ännu större och den skulle kännas klockren på till exempel stadsteatern framöver. HONK! har helt enkelt allt en riktigt bra musikal behöver ha och det finns många större och mindre roller för den stora ensemblen att glänsa i. Den skulle även göra sig väldigt bra som skolmusikal och den borde vara stapelvara på landets musikalskolor.


Här finns helt enkelt mycket bra att se och gilla för både barn och alla vuxna med barnasinnet kvar. Jag mjauar dock extra mycket åt de båda söta katterna - Katten och Sessan som tar många sköna poäng hos publiken trots att i varje fall Katten får räknas till musikalens antagonister. Men jag gillar också Grodan och de färgstarka militärgässen som förgyller första aktens avslutning.


Det enda tråkiga var att detta var sista föreställningen och att man således inte har någon möjlighet att gå och se denna pärla igen - Eller kan rekommendera andra att gå och se denna. Man kan bara hålla tummarna för att den hittar till andra teatrar framöver - Så bra är den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar