fredag 2 december 2016

Kärleken är Fri!

Kärleken är Fri!

Var: Ungdomens hus, Huddinge, Stockholm
När: 1/12 2016


Jag vill känna att jag levt mitt liv! - Så som i himmelen.


Kärleken är fri är en skolteaterföreställning som Örebro Länsteater har producerat och som under två och ett halvt år har turnerat i storstädernas skolor. Den tar upp brännande heta frågor kring hedersrelaterat våld och allas - främst kvinnors - rätt till sin egen kropp. Bara av denna anledning är den mycket sevärd och ytterligare ett exempel på en föreställning som borde ses av alla dem som gissningsvis inte kommer att se den.


Det som är skönt att kunna konstatera är att trots att man tar upp väldigt svåra frågor på ett intensivt och för mig som utomstående teaterrecensent väldigt berörande sätt blir det inga negativa reaktioner från publiken som förmår att leva sig in i och förhoppningsvis ta till sig ämnet. Skådespelarna höll sig på en nivå som var både engagerande, frågeställande och respektfull för alla oavsett vilket ingång man har som publik i denna föreställning. Detta är efter vad jag har förstått särskilt viktigt när man vänder sig till ungdomar med en "krävande" kontext som väcker känslor, tankar och frågor. Man vågar ifrågasätta utan att vara respektlös och man gör det väldigt, väldigt bra. Så bra att till och med en svensk medelålders man ljusår från allt som har med hederskultur att göra blir berörd, tagen och engagerad.


Det var många bra skådespelarinsatser men jag bör ändå särskilt nämna Parwin Hoseinia som jag tidigare har sett på Jakten på Julia och i Hjalmars revy. Hon gjorde en strålande insats i många roller och det gläder mig att konstatera att hennes top tio placering i Jakten på Julia inte var någon slump utan mer än välförtjänt. Jag hoppas få se henne i många andra sammanhang framöver.


Detta rekommenderas varmt och borde inte bara ses av landets alla ungdomar utan även av många beslutsfattare och tjänstemän som har med hedersrelaterade frågor att göra. Varmt tack till alla inblandade för en oväntat stark och känslosam upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar