söndag 18 december 2016

Madicken på Junibacken


Madicken på Junibacken

Var: Intiman, Stockholm

När: 17/12 2016 (Genrep)

Du är inte klok, Madicken! – Elisabeth

Kålles återkommande Astrid Lindgren föreställningar på Intiman varje jul torde vara ett guldkorn för alla barn som vill ha en stunds underhållning inför julstöket eller under ledigheten i helgerna. Kålle och hans gäng har gång på gång visat en beundransvärd förmåga att leverera helgjutna föreställningar som är exakt vad alla barn och vuxna förväntar sig av en Astrid Lindgren föreställning på högsta nivå.

Vilket osökt leder mig in på det som jag efter ett antal besök på olika sådana är mest skeptiskt till –Nämligen att i stort sätt alla ser nästan likadana ut och att Saltkråkan som äger rättigheterna till Astrid Lindgrens många teaterpjäser har stenhårda krav på hur allt ska se ut och vad varje kreativt team får göra med sin pjäs. Det gläder alla barn som får exakt vad de förväntar sig men en teaterapa som undertecknad kan ändå inte låta bli att undra något över vad som hade kunnat varit om Kålle och hans gäng fått full frihet att göra något eget av Madickens underbara värld?

För det man gör och gör bra är att man i princip (som jag har förstått det) spelar upp några väl valda scener ur filmen/filmerna för oss som besöker Intiman och där kan jag sakna det jag gillar bäst med en god teaterpjäs eller musikal baserad på känd förlaga – Nämligen att få reda på mer om eller få ökad förståelse för de olika karaktärerna. Eller kanske rentav få se i förlagan mindre karaktärerer få mer svängutrymme och karaktärsutveckling.

Men med det sagt kan jag slå fast att detta är bra och görs efter förutsättningarna så bra man kan förvänta sig. Jag och alla barn i salongen hade mycket roligt och jag njöt av alla talangfulla barn som i dessa föreställningar får stå i förgrunden och glänsa. Är det något jag gillar hos Astrids pjäser och musikaler och det som trots alla mina dupier gör att jag ändå återkommer år efter år är det just att det är barnen som står i centrum och att dessa barn alltid spelas av enormt talangfulla, begåvade och skådespelarskickliga barn.

Så vill man få en stunds underhållning och samtidigt få reda på vad begåvade och skickliga barn och vuxna kan göra på en teaterscen är detta väl rekomendabelt trots att jag inte kan låta bli att undra vad det hade kunnat vara med lite större frihet. Men det är sådana undringar som säkert inte många andra har när de nöjda och glada går hem efter denna helaftonsföreställning. Gå och se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar