fredag 9 juni 2017

Stockholm - Staden som växer.


Stockholm – Staden som växer.
Var: Vitabergs parken – Stockholm. (Turné)
När: 8/6 2017
Det är den ökända hästen från Troja, som nu åter spelar sin gamla hjälteroll – Den ökända hästen från Troja.
Mattias Enn och Ayla Kabaca bjuder tillsammans med Carina E Nilssons orkester in till en vandring bland Stockholmsmelodier och kuppletter från förr som alla med nostalgiskt minne kan vara med och nynna i. Det är gjort med värme och Mattias Enn har en klockren förmåga att gestalta alla revykungar från tiden det begav sig.
Vi får höra allt ifrån Karl Gerhadts Den ökända hästen från Troja till Jag diggar dig – Povel Rammels raplåt och allt görs strålande bra. Men störst glädje har jag nog ändå av Aylas framförande av Min Soldat eftersom den har en speciel plats i mitt hjärta.
Det är en bra blandning mellan låtarna och mellansnacket men finge man önska något vore det att man höll fast vid någon eller några av de trådar man tar tag i under resans gång. Jag skulle till exempel gärna vilja höra mer av och omkring Aylas påpekanden kring hur ”vanligt folk” och kvinnorna skildras i de gamla sångarna –För där finns en verklig guldgruva att gräva ur om man valt att hålla fast vid ett genusperspektiv på framförandet.
Men det är ändå en varm och nostalgisk kväll som får högsta gillande och varmt rekomenderas till alla som var med förr och längtar tillbaka till en mindre polariserad tid då telefonerna hade sladdar och man behövde gå till en telefonkiosk för att ringa ett samtal ute på den växande stadens gator.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar