lördag 24 juni 2017

A Midsummer Nights Dream Sista föreställningen

A Midsummer Nights Dream - Sista föreställningen.

Var: Galärparken, Stockholm (Parkteatern)
När: 23/6 2017 (Midsommarafton)
All good things has to come to an end - Star Trek: Next Generation.


Det är tredje gången jag ser A Midsummer Nights Dream och denna gång var extra speciell. Dels för att det var på midsommarafton och dels för att det var sista föreställningen av denna eminenta Shakespeare pjäs i detta format. Lägg till att jag fick reda på att pjäsen de spelar i pjäsen är grunden till en av mina favoritpjäser av Shakespeare - Romeo och Julia så får man en helt otrolig midsommarnattsdröm.


Jag älskar att man har valt att lägga denna i hippieeran och ge så många vinkningar till Hair i både sångval och kostym. Hair är en musikal jag har ett väldigt varmt förhållande till och jag tror att Shakespears AMND skulle bli mycket blekare utan denna för mig självklara koppling. Det känns så rätt för denna pjäs att man nästan kunde tro att mästarförfattaren själv anade denna koppling.


Jag önskar så att producenterna bakom Eclipse Theatre tog upp den tappade Hair handsken och valde att sätta upp denna eminenta musikal något kommande år. Jag ser ett stort och växande behov av god teater och musikal på sommaren i huvudstaden eftersom vi har många turister och bofasta som kanske är bättre på engelska än svenska- Eller i varje fall är bra nog på engelska för att tillgodogöra sig en sådan föreställning. Stockholms teaterscen för pjäser och musikaler på engelska är i stort sätt en vit fläck och många av stadens stora teatrar tar dessutom ett välförtjänt sommarlov under denna period. Det finns helt enkelt mycket att göra på den engelskspråkiga fronten.


Till sist vill jag rikta ett varmt tack till alla i ensemblen för alla pratstunder i samband med AMND och till Cilla Silvia för det fina fotot på Helena i går. Det uppskattas mer än ni anar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar