lördag 16 september 2017

Peter Pan och Kapten Krok


Peter Pan och Kapten Krok
Var: Intiman, Stockholm
När: 15/9 2017
Det var en gång en gube som bode i en stube – Hasse Alfredsson.
Peter Pan och kapten Krok är den välbekanta berättelsen om pojken som inte ville bli stor och som en dag landar i familjen Darlings hem för att hämta de tre barnen till äventyr i landet Ingenstans – Ett land där det finns gott om elaka pirater under kapten Kroks ledning.
Detta är Kålles och Intimans första produktion sedan man satsade på en barnteaterprofil. Det är alltså samma gäng som ligger bakom de många Astrid Lindgren pjäserna på samma teater och det märks att man har ett väl inkört format och god vana vid att köra barnvänliga föreställningar som alla barn och vuxna uppskattar även om jag kan undra hur lämplig denna musikal är för de allra minsta – Det kan bli lite otäckt mellan varven när den elaka kapten Krok skräms tillsammans med sina ändå rätt godhjärtade pirater.
Det görs många bra insatser och mitt hjärta värms lite extra av Tingelings sätt att få mycket sagt med få ord tack vare sitt eminenta kroppspråk. Hon är tillsammans med Peter Pan och den söta hunden Nana den stora behållningen för mig.
Historien är bra och välberättad men jag kan inte låta bli att undra över om man inte har strykt lite väl mycket på en del håll i berättelsen? Dels för att vi i publiken aldrig fick se de utlovade sjöjungfrurna, dels för att en till dess obekant indiankvinna dyker upp i berättelsen och framförallt för att vi aldrig får se Wendy fullfölja sin dramatiska tråd kring den stora hemlängtan hon bär på under äventyret i landet Ingenstans. Det känns som att man hade kunnat få ut ännu mer av berättelsen med någon eller några extra scener i föreställningen.
Men det är på det hela taget detaljer som jag tror att målgruppen bryr sig mindre om än vad en van teaterbesökare som undertecknad gör och jag tror framförallt att de njuter i fulla drag av den underhållande och välspelade pjäs som ändå bjuds. Vilket gör att helhetsbetyget ändå får bli mycket gott och att jag kan rekomendera denna musikal till alla barn och vuxna som vill uppleva ett bra sagoäventyr när det är som allra bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar