måndag 26 februari 2018

Visit Qonos och besök hos Najkit

Visit Qonos och besök hos Najkit

Var: Turteatern och Biograf Forellen.
När 15/2 2018
Youre not thinking 4th dimentional, Marty! Back to the Future part III.


Jag har alltid velat veta mer om hur teater och musikal blir till och vad som händer under repetitionerna och backstage och då är ett besök på Najkit och deras repetion inför en kommande Disney show (17 mars) ett välkommet tillfälle att lära sig mer.


Det var kul att få se prov på flera olika sorters repetioner och hur man arbetar med ett nummer för att nå det färdiga resultatet vi får se i mars. Det gav en helt annan insikt och förståelse för hur mycket arbete som behövs innan man som publik får se något på scen och en liten inblick om vad skådespelarna och det kreativa teamet gör "till vardags" under repetionsarbetet.


Samma dag fick jag även chans att se Visit Qonos en andra gång och även tala med klingonernas assistenter efteråt. Det var ett lika kärt besök som förra gången och jag uppskattar verkligen denna form av "3d teater" där man bjuds in i en föreställning på ett helt annat sätt än en vanlig föreställning på en "blackbox" scen. Det är totalteater och det är lite av det som gör Cats så bra.


Är det något jag tycker att vi saknar i teater sverige är det just denna form av "3d teater" där man som besökare bjuds in i scenografin och får bli en del av föreställningen. Förutom Visit Qonos kan jag egentligen bara komma på en föreställning i sverige som har tagit detta koncept till sitt hjärta och det är Mamma Mia - The Party ute på Djurgården. Jag hoppas fler föreställningar tar till sig detta och vågar experimentera med denna typ av totalteater, för bra gjort kan det bli mycket teatermagi av det hela.


Varmt tack till alla inblandade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar