söndag 21 april 2019

Jesus Christ Superstar enligt CC och WES tagning 2

Jesus Christ Superstar enligt CC och WES tagning 2

Var: Pygméteatern, Stockholm
När: 20/4 2019
Buddha är han där du är? Kunde Mohamed flytta berg? - Superstar, JCS.

Tack vare en gratis biljett fick jag chansen att se denna underbara version av Jesus Christ Superstar igen och det var med glädje jag kunde konstatera att ljudet precis som förväntat var mer klart denna gång och det tillsammans med att jag satt på en plats där orkestern påverkade ljudbilden mindre gjorde stor skillnad i upplevelsen av denna fantastiska musikal, framförallt i första akten.

Det första man måste uppmärksamma är hur mycket personkemin mellan Jesus och Judas betyder i denna musikal och här har man hittat en duo som är allt man kan önska av ett par. De har en så bra personkemi ihop att jag skulle älska att se dem som Javert och Jean Valjean i en gender bender version av Les Miserablés för att ta ett näraliggande exempel där en sådan version kan fungera. Eller som de två kvinnliga huvudrollerna i Chicago för att ta ett annat.

Men man har även hittat en ensemble som inte skäms för sig i något sammanhang och Maria, Kajafas och Annas är fullträffar i sina respektive roller vilka lyfter hela musikalen till oanade höjder tillsammans med de många lärjungarna och West Ends kör. Även Herodes och Pilatus tillför mycket djup och artistkunnande till denna utmärkta show där man egentligen skulle vilja nämna alla vid namn men det skulle ta mer plats än vad som finns här. Jag nöjer mig med att säga att oavsett roll gör ni det hela väldigt bra.

Jag hoppas att Adam Gardelin som ursprungligen satte upp denna version tillsammans med Musikalkontoret och West End Stockholm kan hitta fler tillfällen för dessa artister att lysa i framöver. Jag är ofta en smula reserverad till "blind casting" men med dessa artister som bas i en ensemble kan jag inte annat än att kapitulera och ha ett öppet sinne för alla möjligheter. Bring on the show!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar