lördag 20 april 2019

Jesus Christ Superstar enligt Club Corner och WES

Jesus Christ Superstar enligt Club Corner och WES

Var: Pygmeteatern, Stockholm
När: 19/4 2019
Min gud, jag är törstig - Jesus Christ Superstar.

Club Corner of the Sky tar hjälp av West End Stockholm och gör upp Adam Gardelins Gender Bender version av Jesus Christ Superstar i Open Mic format några påskvällar i april och det är så underbart att se denna version igen med de flesta av solisterna kvar från sommarens Eric Ericssson uppsättning.

Eftersom Jesus Christ Superstar är genom sjungen gör den sig riktigt bra i detta format och man får i princip höra hela musikalen med hjälp av solisterna och West End Stockholms kör. Det formatet påminner mycket om Göta Lejons konsert version med Ola Salo som Jesus fast med kvinnliga artister i de flesta rollerna. 

Det är på det hela taget ganska litet jag saknar från de fulla versionen och det är på grund av att Jesus Christ Superstar lever väldigt högt på sina sånger och sin musik. Med dessa begåvade solister sjungandes musikalen näst intill komplett blir det inte annat än fantastiskt trots att man inte ser de faktiska scenerna utspelas framför sig. Men det tycker jag inte är någon större förlust i just denna musikal.

Däremot försvinner solisternas sång ibland i musikens ljud där jag satt och det var stundtals svårt att höra vad som sjöngs - Framförallt i första akten. Det är inget ovanligt när det är premiärkväll inför publik och det är också lätt hänt när man sitter nära orkestern i en liten lokal som Pygméteatern men man önskar att det på något sätt gick att hantera den ljudmässiga över föringen från en tom replokal till en fullsatt salong på ett annorlunda sätt. Men det är trots allt sådant som hör tidiga rep och första föreställningar till och det är något som alla som ofta går på rep är vana vid att uppleva.

Men det är på det hela taget en mycket bra Open Mic av en mycket bra musikal som är alldeles förträfflig att framföras just i påskhelgen. För är det någon musikal jag som musikalfans vill höra en långfredag så är det just denna. Ni som inte har sett denna version ännu bör skynda er att  se denna och jag lovar er att ni inte kommer att bli besvikna om ni alls har något tycker för Andrew Lloyd Webbers mästerverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar