onsdag 22 juli 2020

En del av mitt hjärta


En del av mitt hjärta

Var: Hemma (Streamad film)
När: 22/7 2020
Jag har aldrig varit i Afrika! – Book of Mormon.

Vad får man när man släpper loss Thomas Ledins alla sommarsånger i en svensk småstad befolkad av fantastiska musikalartister? Musikal filmen En del av mitt hjärta så klart. Det här är precis så lagom småmysigt och romantiskt som en romantisk komedi i musikalform ska vara och det visar återigen vad våra fantastiska musikalartister kan när man släpper loss dem i filmens värld.

Det är hög nivå på dansen och i stort sätt varje sångnummer förvandlas till ett dans nummer vilket jag älskar. Dock kan jag sakna att dansen i sig inte är med och driver handlingen som i till exempel West Side Story.

Per Andersson är bra som den lite försagda bögen som jobbar på huvudpersonen Isabellas arbete och som gör det ena misslyckade försöket att få tag i en partner efter det andra samtidigt som han hjälper henne att rädda hennes hembygd.

Jag som gillar sago och fantasy musikaler lika mycket som dans dito saknar scener i denna film som är svåra att föra över till scenen och filmen känns därför som det jag brukar kalla en "teaterfilm" - En film som är enkel att föra över till scenen. Jag kan tycka att man missade en möjlighet att ta musikal filmen till nästa nivå och hitta på filmmagi som får en att kippa efter andan och undra hur i all världen det är gjort. 

Jag kan också sakna det unika och den oväntade ingången i scenografin och handlingen - Det som till exempel Mamma Mia gjorde väldigt bra med sin tagning på ABBAs musikskatt. Nu har man valt en miljö och en berättelse som ligger precis i mittfåran av vad man skulle ha förväntat sig på förhand och även om resultatet är väldigt bra kan jag sakna en oväntad twist.

Men det som är har man gjort väldigt bra och Ledins alla odödliga sommarsånger har vävts in i handlingen på ett underbart sätt – Det märks att det kreativa teamet bakom denna film har mångårig erfarenhet i att skriva, sätta upp och producera musikaler i alla dess former.

Dessutom är det väldigt kul att få se våra svenska musikalartister igen nu när man på grund av världsläget inte har fått se dem på scen under hela våren och sommaren. Det sjungs och dansas väldigt bra på väldigt många håll och det är helt underbart att få se musikal på svenska om än i film formatet.

Jag längtar tills denna kris är överstökat och då vill jag gärna se denna film på en av huvudstadens många musikalscener, till exempel China teatern som gillar att sätta upp film förlagor.
Ska man då ta tillfället i akt att se denna om man kan? Gillar man denna typ av filmer och dessutom är svag för Thomas Ledins sångskatt så ska man absolut se denna och jag förutsätter att denna film kommer att gå varm på tv kanalerna framöver, så bra är den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar