torsdag 30 juli 2020

Cirkus Madigan

Cirkus Madigan

Var: Galärparken, Stockholm

När: 29/7 2020

Äntligen! – Utrop vid Svenska Akademins Nobelpristillkännande.

Det här var första gången sedan mitten av april jag såg en live musikal och det var helt underbart att äntligen få sitta ner och titta på scenkonst igen. Det har var alldeles för lugnt på den fronten i vår och sommar och till alla i Stockholmsområdet som tycker likadant rekommenderas denna lilla pärla varmt.

Cirkus Madigan är en nedkortad version av förra årets Elvira Madigan och man har i princip tagit de första 30 till 40 minuterna av denna eminenta musikal vilket gör att jag blev något överraskad när slutet väl kom – Jag hade snarare förväntat mig att man skulle stryka lite här och var istället.

Men eftersom slutet är väl ”vuxet” för den yngre publik som denna version sägs rikta sig till så är det kanske ett riktigt bra ställe att sluta på och jag gillar att fokus läggs än mer på huvudpersonernas drömmar om ett annat liv och deras önskan om att fly bort från sina inrutade liv och det är drömmar som många kan dela.

Ska man ta fram något mer negativt är det att jag kanske hade strukit dryckesflaskorna ur denna version eftersom den som sagt sägs rikta sig främst till den yngre publiken. Nu är det inget som inte säger att flaskorna kan innehålla saft eller läsk men det man avser att de innehåller känns svårförklarat för alltför små barn. Det är visserligen en bra sång men det kanske hade varit bättre att ta med någon av sångerna från parets resa bort ifrån sina liv istället?

Men det är som sagt riktigt bra och ett fantastiskt tillfälle att se en scenmusikal igen – Det har det varit alldeles för länge sen. Jag gillar dessutom att det händer mycket hela tiden och att alla artister har färgglada kostymer som tilltalar min fantasy och sago nerv så detta kan rekommenderas varmt av flera orsaker.

Dock är det kanske inget för de yngsta barnen att gå på även om de nog kan ha glädje av allt som finns att titta på. Flaskorna och en del ”vuxen referenser” gör att jag nog skulle vänta tills barnen är i skolåldern och förstår innebörden av sådana saker innan jag ser detta.

Tilläggas kan även att musiken till denna musikal finns på Spotify och CD för de som vill ta med sig den hem och lyssna på om igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar