lördag 11 juli 2020

The Shows Must Go On The First Season

The Shows Must Go On - The First Season.

Var: Hemma
När: Mars - Juli 2020
Det börjar verka kärlek banne mig - sång.

TSMGO har varit en livräddare denna vår och det har varit så underbart att ha bra musikaler att se varje fredag. Flera av dessa har dessutom varit sådana jag inte har sett eller sett väldigt sällan och det är alltid tacknämligt att kunna se musikaler man inte har sett live än på det viset.

Bäst var TSMGOs första halva när man visade ALWs musikaler och jag saknar fortfarande musikaler som EVITA i den serien. Även live musikalerna med Sound of Music och Peter Pan i täten har varit roliga att se. 

ALWs 50 års jubileum innehöll många sånger jag inte kände till men det som var bra var samtidigt väldigt bra och det var kul att se hur bred ALW är som musikalskapare.

Mindre lyckat var att de körde musikaler som Joseph... och Sound of Music i repris samt att de gjorde ett uppehåll på en vecka när BLM rörelsen var som hetast. Det finns ingen brist på bra musikalfilmer och jag tycker att det borde vara rätt lätt att få tag i stora musikalfilmer för den goda sakens skull.

Det är ingen brist på fantastiska musikalfilmer och avfilmade föreställningar att sända så jag hoppas att de tills nästa säsong i höst har hittat rättigheterna till flera filmer och avfilmade föreställningar. Hur kul vore det inte att se till exempel Hoppers 2012 variant av Les Miserablés eller Miss Saigons 25 års jubileum eller rent av en mega succe som Wicked livestreamad?

Jag tror inte att sådana filmer stjäl besökare från live föreställningarna utan kan tvärtom vara ett bra sätt att locka in nya grupper av besökare till en live show eftersom denna erbjuder en total upplevelse på ett helt annat sätt än en film kan göra.

Det finns också många musikaler som spinner vidare på teman som BLM rörelsen berör och jag tänker på allt från den superroliga Book of Mormon till den lika fantastiska Avenue Q för att ta ett par olika exempel.

Det jag skulle önska är att alla ni som njöt av TSMGO lika mycket som jag gjorde men ännu inte har upptäckt hur fantastiska scen versionerna av musikalerna ni har sett är tar tillfället i akt att se dessa och jag önskar att de producenter som nu har tvingats till ett uppehåll på grund av Corona tar tillfället i akt och startar upp med musikaler som är bra introduktioner till musikalvärlden framöver.

Jag hoppas dessutom att alla som sitter på rättigheter till stora musikalsucceer inser att många producenter kommer att ha ett stort behov av musikaler som förmår att ge dem många biljettköpare till en så låg kostnad som möjlig när kulturlivet ska omstartas i vinter eller när det nu ska bli. Kulturvärlden blöder och förmågan att köpa superdyra rättigheter är inte var den var för ett år sedan så alla som kan vara med och bidra måste göra sitt bästa för att hjälpa små och stora producenter igång igen tills de kan betala de normala rättighetskostnaderna.

Plus att det vore hemskt roligt om vi kunde få se mega musikaler som Lejonkungen, Wicked och Hamilton här i sverige även innan de har gått klart i West End och på Broadway. För helt visst har inte alla svenska teaterbesökare råd att resa till London eller New York ens om de får det kommande år. Så varför inte ta hit de stora succeerna isället? Eller göra dem till EU tourer?

För er som inte har sett Joseph... än rekommenderas denna på TSMGO i helgen. Det är en glad och färgstark musikal med kostymer som får mig att gråta av lycka och jag tycker det är konstigt att denna musikal inte sätts upp oftare i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar