söndag 23 augusti 2020

Tenet

 Tenet

Var: Filmstaden Scandinavia

När: 21/8 2020

Tid? Det här är inte tiden att bråka om tid, det har vi inte tid med! – Star Trek First Contact.

 

Tenet är en modern action rulle gjord av Christopher Nolan (Interstellar mfl) och med en huvudroll som känns väldigt mycket som en modern James Bond och likt denna slåss han med filmens ryska superskurk om den fotomodells snygga kvinnan genom hela filmen.

Det är snyggt gjort och jag gillar det innovativa sättet man använder tids temat på i denna film och sättet det skapar både snygga foton och utmaningar för de många skådespelarna i denna film. För det är precis sådana utmaningar jag vill ha när jag ser på film och det är därför en film som tillhör kategorin där jag undrar hur i all sin dar man ska kunna göra en scenversion av denna film utan att få ett hästlass av huvudbry för scenteknikerna.

Är det något förutom den trådsmala fotomodellen som tillhör stapelvarorna i denna typ av filmer jag har svårt för är det hur lite man använder titelordet Tenet och den gest som enligt trailern öppnar både bra och dåliga dörrar i själva filmen. Jag kan tycka att när något introduceras som en företeelse i en film så ska det också användas i filmen.

Som svensk flygentusiast kan jag också gilla att delar av filmen utspelar sig i Norges huvudstad Oslo och dess flygplats Gardemoen och att man har månat sig mycket att hitta korrekta detaljer från de olika länder man besöker i filmen. De har till exempel tänkt på att i Norge är nödnumret 113 när det är 112 i Sverige (och vad jag vill ha det till övriga EU?) och det hade varit alltför lätt för en amerikansk film att använda dess amerikanska motsvarighet 911 och detta måste jag ge filmskaparna stort plus för.

Däremot undrar jag om man har spelat in filmens flygplats scener på plats i Gardemoen eftersom jag inte tycker mig känna igen något av denna flygplats unika terminalbyggnad från exteriör scenerna i filmen och det kan göra mig som flygentusiast lite besviken. För om en film utspelar sig på en specifik plats i en specifik stad tycker jag att man ska kunna känna igen sig om man har varit där.

På det hela taget en riktigt bra version av det klassiska hemlig agent konceptet och en fräsch uppdatering av James Bond temat med en för mig mycket intressant twist på tids temat och jag kan tänka mig att många vänner av sci fi filmer gillar denna film på grund av detta. Det är effektfullt och det händer mycket mest hela tiden vilket är sådant jag vill ha i en bra action rulle.

Rekommenderas varmt om ni gillar denna typ av film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar