lördag 29 augusti 2020

En kul grej hände på vägen till forum

 

En kul grej hände på vägen till forum

Var: Kulturama, Hammarby Sjöstad.

När: 28/8 2020

Hela det socialdemokratiska partiet sitter ju fortfarande och funderar över om det som hände i Harrisburg verkligen hände eftersom det enligt alla matematiska beräkningar inte kunde ha hänt – Om sannolikhet, Tage Danielsson.

 

Efter en vår och sommar fylld av Corona elände behövs en god musikalkomedi mer än någonsin och jag har längtat efter att se denna ända sedan man släppte nyheten förra hösten och ännu mer sedan den sköts upp från maj till slutet av augusti. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge som talesättet säger.

Jag älskar Kulturamas skol musikaler och man hittar ofta bortglömda musikalpärlor som man gör sin egen tagning på och det gör man med en budget som skulle få en privatteater att bli grön av avund trots att kvaliteten på föreställningarna ofta nog platsar på vilken stor privatteater inne i stan som helst och så har man gjort även denna gång med Sondheims En kul grej hände på vägen till Forum.

Detta verk är i och för sig en musikal fylld av stereotyper som inte har åldrats särskilt väl och förmodligen var rätt utdaterade redan på den romartid föreställningen utspelar sig i men här har man vågat tänka kreativt kring rollerna på ett sätt som gör att den i ett slag känns helt modern vilket jag trots min tvekan inför att ta sig alltför stora friheter med ett verk måste stödja helt. Detta är en uppdatering som verkligen behövs för att verket alls ska kunna spelas i våra dagar.

Jag gillar att man förutom könsbytet har vågat tänka så fritt kring hur de olika karaktärerna ska spelas och att man därigenom har höjt föreställningens komiska inslag ytterligare utan att aldrig någonsin förstöra det som är verkets kärna och dramatiska drivkraft och det måste applåderas å det bestämdaste.

Är det något jag tycker är mindre bra är det att titelns roliga grej på väg till Forum (romerska för torg) aldrig tar direkt plats i handlingen mer än att det är en skylt med Forum vid ett av husen. Det behövs visserligen inte för handlingens skull men jag hade förväntat mig att en sådan titel skulle ge ett tydligt avstamp i förvecklingarna man har fått till i denna underbara komedi och det upptäckte i varje fall aldrig jag.

Men vad gör det när man har fått tag i en sådan samling begåvade artister med årets talang semifinalist Linnea Elfström Schederin i täten? Det krävs sin artist att spela komedi på detta fenomenala sätt och här har man verkligen hittat rätt musikal till sin ensemble. Noterbart är att man har delat in skolans tvåor i två lag varav jag såg lag komedis premiärföreställning.

Jag brukar avsluta med att rekommendera att man går och ser detta och det borde jag verkligen göra även nu men tyvärr spelar man bara fyra föreställningar på tre dagar inför max 50 personer per gång så det går tyvärr inte vilket är otroligt synd eftersom denna musikal verkligen hade förtjänat en större publik och fler speltillfällen med denna ensemble. Det vore kul om till exempel Parkteatern kunde ge denna föreställning en chans med denna ensemble nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar