fredag 2 juli 2021

Almstriden besök 4 och 5

 Almstriden besök 4 och 5

Var: Galärparken, Djurgården.
När: 29 juni och 1 juli 2021
"Vi katter behöver träd att klättra i!" - Undertecknad.

Detta är den första musikal jag ser sedan i höstas och det är en underbar känsla att sitta och njuta i Galärparken tillsammans med 500 andra musikaltörstiga medborgare i den stad som för 50 år sedan såg Almstriden utspela sig. 

Denna musikal är väldigt bra gjort och håller högsta Parkteaterklass. Som besökare bjuds man in att delta i en inkluderande föreställning och "Cirkelledaren" (som heter Robert Fux till vardags) är snart igång med de många förberedelser en studiecirkel om Almstriden kräver vilket bara det är värt mycket.

Det är en bra blandning mellan musik och talscener och man låter alla sidor i denna konflikt komma till tals och berätta sin ingång och vi får en helhetsbild över hur denna för stadens demokrati viktiga händelse utspelade sig de där dagarna i maj 1971.

Nu kan bara en parkteater föreställning hålla på i max en dryg timme vilket gör att jag tycker att man ibland lämnar många av de svåra frågor kring demokrati och vems berättelse det är som får synas obesvarade. Jag skulle gärna se antingen en fullängds version av denna eller en studiecirkel på Kulturhuset som tar upp just dessa frågor framöver. För dessa frågor är väldigt intressanta att diskutera och detta skulle vara en perfekt introduktion till en temadag omkring demokrati på stadens skolor i höst.

Nu säger i och för sig Cirkelledaren att han som utlånad från Stadsmuseet är väldigt trött på allt som har med Stockholms blodbad att göra men trots det tror jag att denna händelse skulle vara en väldigt bra uppföljare till denna musikal nästa år. För det är också en intressant och mångbottnad händelse i Stockholms tidiga historia.

Till sist vill jag bara uttrycka mitt varmaste tack till hela ensemblen inklusive alla fantastiska elever på SMU och alla andra som jag har pratat med och mött under dessa 5 musikalbesök. Jag har känt mig som en ko som blivit utsläppt i ett "kosläpp" hela juni och det har varit underbart. Mer sådant! Mehr! (Ni som har sett denna vet vad jag menar.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar