fredag 30 juli 2021

Breast in Peace

 

Breast in Peace 

Var: Parkteatern, Galärparken.

När: 29/7 2021

Dina bröst är som svalor som häckar – Sång med samma titel.

 

Detta är en del av Parkteaterns cirkusvecka och även om cirkus och clowner inte är min främsta genre så var det ett intressant äventyr och ett tänkvärt ämne. Vi fick lära oss en del om kvinnor och mäns syn på bröst och dess betydelse för både kvinnor och barns tillblivelse vilket gav en hel del tankar och funderingar.

Det var bra gjort och man tog upp brösten ur många olika perspektiv även om jag kände att man delvis missade att ta upp den senaste tidens debatt kring vilka kläder en del kvinnliga idrottare kan och bör ha. Men man hade en scen i slutet som ändå hade bäring på detta när man visade en gren från bröst OS.

Ska man hitta något att klaga på är det att några scener återkom en gång för mycket och att det kanske hade varit bättre att ta temat ett varv till än att upprepa dessa scener ytterligare en gång. Jag hade också kunnat tänka mig en tydligare åldergräns på 12 – 15 år alternativt att man dolde det nakna och utlämnande bakom en tydligare clown make up och kostym. Visserligen verkade de yngre i publiken ha lika roligt som jag men jag tror ändå att denna föreställning främst är för ungdomar och vuxna.

Jag tror också att denna föreställning hade varit en väldigt bra skolföreställning under högstadiet och gymnasiets sexualundervisning. För man väcker många tankar och frågor som lärarna i dessa skolor hade kunnat spinna vidare på och ta upp i en diskussion efteråt.

Men på det hela taget en bra och tänkvärd föreställning för alla som vill bli roade och oroade av mänsklighetens syn på den kvinnliga kroppen och dess olika delar. Men kanske inget för den lättchockade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar