söndag 18 juli 2021

Tom och Jerry

 

Tom och Jerry

Var: Filmstaden Scandinavia

När: 18/7 2021

Som katt och mus – Talesätt.

 

Jag måste säga att denna film överraskade mig positivt men det kan ha att göra med att jag hade ganska lågt ställda förväntningar på den. Det beror också på att det inte var så fullt med ”Tom och Jerry slapstick humor” i filmen som det brukar vara i de tecknade kortfilmerna med dessa figurer och det kändes som en rejäl lättnad.

Jag gillar att filmen utspelar sig på ett stort hotell i centrala New York under förberedelserna till tidernas kändis bröllop eftersom det ger en hel del roliga anspelningar på hur det är att jobba i restaurang och hotell branscherna men det känns trots det som att karaktärerna i bästa fall är ganska skissartade och ofta faller inom ett av några få standard karaktärer som denna film har. Jag skulle gärna sett att några av karaktärerna fick lite mer djup och kanske överraskade oss något utifrån den karaktärsbeskrivning man skissade upp i början.

Man blandar tecknade djur med riktiga människor och det gillar jag förvånansvärt bra trots att man ibland sitter och funderar på hur man filmar denna typ av film och får de verkliga människorna att agera som om de tecknade djuren verkligen var där. Det gör trots allt att djuren kan ägna sig åt sin ”typ av humor” på ett helt annat sätt än om de hade varit spelade av mänskliga skådespelare vilket i detta fall är bra.

En sak jag inte är så förtjust i är att man har valt att ha med en hel del hip hop musik i denna film och eftersom hip hop och rapp kanske inte är min favoritgenre tror jag att den hade vunnit på att kläs i en annan musikdräkt – Kanske rentav några musikalsånger ifrån musikaler som utspelar sig i New York skulle ha gett en extra krydda till denna film.

Men det är på det hela taget en oväntat bra film är om det är jobbigt för en kattälskare att hela tiden få se katten Tom få stryk efter noter samtidigt som musen Jerry kommer undan med det mesta – Till och med ren stöld. Det uppvägs dock av deras samarbete på slutet och att en av huvudkaraktärerna har med sig en söt vit katt med minst sagt vassa tassar.

Men det är på det hela taget en bra och sevärd film för alla som gillar tecknade djur och jag gissar att den är ännu bättre för de barn som trots allt är den stora målgruppen för denna film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar