fredag 21 april 2023

Picard Säsong 3

 Picard Säsong 3

Var: Amazon Prime
När: Februari - April 2023
The End? Its not even the beginning of the end. - Churchill.

Så har då Star Trek Serien Picard haft sin tredje och sista säsongsavslutning och jag måste erkänna att jag känner mig både nöjd och sorgsen på en gång. Nöjd för att det kändes som ett väldigt bra sätt att sluta serien på och sorgsen för att det inte blir något mer med Picard och hans besättning.

Sista avsnittet är väldigt bra och innehåller många nostalgiska minnen för oss som har sett allt i Star Trek och slutet var det som hela säsongen har lett fram till - Att se hela besättningen sitta runt ett pokerbord en sista gång. Det är något jag har längtat efter hela säsongen och det värmde mitt hjärta när jag fick se det.

Då hade vi följt med Enterprise (vilket var en glädje att se igen förra avsnittet) D på dess version av slaget vid Endors attack mot Dödsstjärnan vilket känns både lysande och ögonbrynshöjande på samma gång. Lysande för att det var deras sätt att blinka till Star Wars och ögonbrynshöjande för att det kändes som ett koncept som har använts fler än en gång de gångna decennierna.

Dessutom tyckte jag att hotet från den inledande fienden Formskiftarna glömdes bort två tredjedelar in i serien när Borgerna tog över som det stora hotet och vi ännu än gång spelade upp Star Trek First Contact filmens scenario men med en intressant tvist som trots allt gjorde hela sekvensen väldigt sevärd och spännande. Borgerna har trots allt varit Picards stora nemesis och det var på ett sätt passande att han ännu än gång fick besegra Borg Drottningen - Denna gång för gott hoppas jag.

Men dessa tre säsonger av Picard har varit en intressant tillbakablick för oss som älskade The Next Generation och har följt Star Trek ända sedan det begav sig för mer än tre decennier sedan. Det är som sagt tråkigt att det är slut även om det finns en öppning i och med att Picards son Jack fick en position på Sevens Enterprise G på slutet.

Denna serie får mig att längta efter något liknande med antingen Voyager eller DS9 besättningen. Där har vi minst lika mycket nostalgi att plöja oss igenom. Men tills dess sker så finns det Star trek godbitar att se fram emot som Prodigy, Lower Decks och den nya Section 31 filmen. Lev länge och väl Picard.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar